• Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie

Koncerty

22 lutego
2015

koncert CXI

Wykonawcy:
Renāte Stivriņa - organy (laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Organowego Hindemith - Karg Elert - Reger w Krakowie w 2013 r.)
Michał Nagy - gitara
Joanna Kwinta - klawesyn
Małgorzata Pintal - słowo wprowadzające

Program:
Johann Sebastian Bach  (1685 - 1750)
* Passacaglia c-moll  BWV 582
* Fuga G-dur  BWV 577
Domenico Scarlatti  (1685 - 1757)
* Sonata f-moll na klawesyn
Tommaso Giordani  (ok. 1733 - 1806)
* Sonata c-moll na gitarę i bc
Domenico Scarlatti
* Sonata A-dur na gitarę
Tommaso Giordani
* Sonata C-dur na gitarę i bc
Renāte Stivriņa  (1985)
* Fantazja B-A-C-H  (polskie prawykonanie)
Naji Hakim  (1955)
* Gershwinecsa

Biogramy wykonawców:
Renāte Stivriņa - urodzona w Daugavpils (Łotwa). Absolwentka Akademii Muzycznej im. J. Vītola w Rydze w klasie kompozycji Artura Maskata oraz w klasie fortepianu Rafi Haradżanjana. W ramach programu wymiany studenckiej Erasmus podjęła studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie kompozycji prof. Józefa Rychlika, a także muzykę komputerową w klasie Magdaleny Długosz, Krzysztofa Knittla oraz Mateusza Bienia. Studiowała muzykę filmową, komputerową i twórczość audiowizualną w Łódzkiej Szkole Filmowej oraz Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów. Obecnie jest doktorantką w klasie kompozycji prof. Józefa Rychlika oraz studentką w klasie gry na organach prof. Mirosławy Semeniuk – Podrazy. Jest laureatką nagród i wyróżnień w konkursach kompozytorskich (Łotwa, Włochy), fortepianowych (Łotwa, Estonia, Rosja) oraz organowych (w 2012 r. zdobyła dyplom na III Akademickim Konkursie Organowym Romuald Sroczyński in memoriam w Poznaniu oraz zajęła I miejsce na 11º Concorso Internazionale di esecuzione e composizione „Don Vincenzo Vitti” w Castellana Grotte (Włochy), w 2013 r. - III miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Organowym Hindemith - Karg Elert - Reger w Krakowie). Jako wykonawca ceni muzykę różnych epok, ale jej największe zainteresowanie budzi muzyka współczesna, szczególnie organistów – improwizatorów francuskich. Współpracowała z Łotewską Narodową Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Symfoniczną Liepājas, Wrocławską Orkiestrą Leopoldinum, Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej w Krakowie oraz kilkunastoma chórami z całego świata. Uczestniczyła w licznych kursach interpretacji muzyki organowej prowadzonych przez m.in. Tona Koopmana, Ludgera Lohmana, Gerharda Gnanna, Pietera van Dijka, Wolfganga Zerera, Martina Schmedinga, Hansa-Jürgena Kaisera,  Juliana Gembalskiego, oraz w kompozycji: Philipa Glassa, Charlemagne Palestine, Petera Ablingera, Bernharda Langa, Christiana Wolffa, Caroli Bauckholt Alexsa Agrafiotisa, Dietericha Maxa, Johannesa Maria Staudta, Jannisa Kyriakidesa. Jest członkiem Związku Kompozytorów Łotewskich.  Autorka  muzyki instrumentalnej, elektroakustycznej, chóralnej, muzyki do filmów i animacji. Jej szczególnym zainteresowaniem są inspiracje malarskie, które stanowią również temat pracy doktorskiej, poświęconej malarstwu Marca Chagalla, Joan’a Miró i Marka Rothko.  
 

Michał Nagy  –  gitarzysta, urodził się w Warszawie. Studiował w Akademii Muzycznej w Warszawie i Konserwatorium Wiedeńskim. Jego nauczycielami byli Janusz Raczyński, Marcin Zalewski i Ryszard Bałauszko.  Jest laureatem międzynarodowych konkursów gitarowych w Fiuggi, Gdańsku, Krakowie i Tychach oraz nagrody Województwa Małopolskiego ,,Ars Quaerendi 2010” za wybitne działania na rzecz promocji i upowszechniania kultury. Dwukrotnie był stypendystą Fundacji Kultury. Został także uhonorowany odznaką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ,,Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
Koncertuje jako solista i kameralista. Występował na licznych festiwalach muzycznych (m.in. Warszawska Jesień, Carintischer Sommer, Allegro Vivo, Kwartesencja, Śląska Jesień Gitarowa, Nuevo Mundo, Festiwal Muzyki Astora Piazzolli w Krakowie, Gitarre Wien, Wrocławski Festiwal Gitarowy, Muzyka na Szczytach).
Jako solista współpracował z wieloma orkiestrami: Filharmonii Narodowej, Filharmonii Krakowskiej, Sinfonietta Cracovia, Wrocławską Orkiestra Kameralną Vratislavia, Concerto Avenna, Capella Bydgostiensis, Camerata Nova, Fresco Sonare i Chopin Academia Orchestra. Występował również z Kameralistami Filharmonii Narodowej, kwartetem smyczkowym Royal String Quartet  i zespołem Wiener Instrumentalsolisten oraz jako członek zespołów New Tango Bridge  i  New Art Ensemble. Jest także współtwórcą i członkiem międzynarodowego kwartetu gitarowego Guitar 4mation, specjalizującego się w wykonaniach muzyki XX i XXI wieku, w tym między innymi repertuaru z pogranicza muzyki współczesnej i jazzu.
Michał Nagy występuje również w duecie  z gitarzystą Marcinem Siatkowskim, skrzypkami Robertem Kabarą i Pawłem Wajrakiem, oboistą Arkadiuszem Krupą i bandoneonistą Klaudiuszem Baranem, z którym wykonuje utwory z kręgu argentyńskiego ,,tango nuevo”. M.Nagy dokonał również solowych nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji. Jest także autorem wielu aranżacji na gitarę solo i z zespołami kameralnymi. Współpracuje jako edytor z Polskim Wydawnictwem Muzycznym i wydawnictwem Euterpe. Zajmuje się także muzyką teatralną, współpracując z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.
Nagrywał m.in. dla firm: Sony Music (nagroda Fryderyk 2002 za płytę ,,Piazzolla Tango” w kategorii  Album Roku - Muzyka Kameralna), Dux (nominacja do Fryderyka 2000 za płytę pt. Micropiezas w duecie z M.Siatkowskim),  Polskie Nagrania Edition i Gramola Vienna (pulse.sound.joy.heart. , Sonada de Alma, Trans4mation -  Guitar 4mation).
Od 1997 roku jest pedagogiem w Akademii Muzycznej w Krakowie, obecnie w stopniu doktora habilitowanego. Od 2008 roku jest kierownikiem artystycznym Międzynarodowych Warsztatów Gitarowych w Lanckoronie.

Joanna Kwinta  z wyróżnieniem ukończyła klasę klawesynu prof. Elżbiety Stefańskiej w krakowskiej Akademii Muzycznej. Swoje umiejętności gry na instrumencie pogłębiała na licznych kursach muzyki dawnej.
W roku 1995 otrzymała nagrodę Fundacji Kultury Polskiej dla młodych artystów. Wraz z zespołem Consortium Iagellonicum oraz z prof. Elżbietą Stefańską wzięła udział w nagraniu płyty „Koncerty klawesynowe J.S.Bacha", wydanej przez firmę DUX. Płyta ta została nominowana do nagrody "Fryderyka" w 1998 roku. Koncerty klawesynowe Bacha wykonywała również jako solistka uczestnicząc w licznych festiwalach.
W roku 2008 nagrała płytę DVD dla japońskiej firmy JMC z wybranymi utworami lipskiego kantora.
W latach 2003 - 2010 pełniła funkcję prezesa Polskiego Towarzystwa Bachowskiego w Krakowie. Od 1995 roku jest pracownikiem krakowskiej Akademii Muzycznej.


Powrót do wszystkich koncertów
© 2019 Polskie Towarzystwo Bachowskie z siedzibą w Krakowie
Strony internetowe: impulsivo.pl