Wykonawcy:
Agnieszka Monasterska - mezzosopran
Marcin Wolak - bas-baryton
Chór kameralny Kantorei Sankt Barbara
Wiesław Delimat - dyrygent
Filip Presseisen - organy (akompaniament)
Paweł Szywalski - słowo wprowadzające
Program:
Johann Sebastian Bach (1685 - 1750)
* Jesu meine Freude, motet BWV 227
Giovanni Battista Pergolesi (1710 – 1736)
* "Fac ut portem…” (ze Stabat Mater)
Gioacchino Rossini (1792 – 1868)
* „Pro peccatis…” (ze Stabat Mater)
Johann Sebastian Bach
* „Agnus Dei” (z Mszy h-moll BWV 232)
* „Et in Spiritum sanctum…” (z Mszy h-moll)
Henryk Jan Botor (1960)
* „Dialog duszy” (słowa z Dzienniczka s.Faustyny) - prawykonanie
Johann Sebastian Bach
* Komm, Jesu, Komm, motet BWV 229
* Lobet der Herrn, motet BWV 230
Biogramy wykonawców:
Agnieszka Monasterska - absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie, uzyskała dyplom z wyróżnieniem w klasie śpiewu prof. Barbary Walczyńskiej. Z zespołem kameralnym Capella Cracoviensis związana jest od roku 1986. W swoim dorobku artystycznym posiada większość największych dzieł oratoryjnych XVII i XVIII wieku, a także utwory współczesne m.in. J. Łuciuka, B. Schaeffera, R. Palestra. Współpracuje gościnne z wieloma zespołami zarówno w kraju, jak i za granicą. Równocześnie występuje z repertuarem kameralnym dając recitale z muzyką romantyczną, impresjonistyczną oraz XX wieku z towarzyszeniem fortepianu, organów lub kwartetu smyczkowego. Brała udział w licznych festiwalach m.in.: Muzyka w Starym Krakowie, Dni Muzyki Organowej (Kraków), Europaisches Musikfest Stuttgart, Oregon Bach Festiwal (USA), Seoul International Musikfestival 91 (Korea Pd.), Wratislavia Cantans. Dokonała kilkunastu nagrań płytowych, między innymi Msza d - moll A. Hoffmana – dyr. Roland Bader, trzy krótkie opery Minutes na Orkiestrę kameralną i cztery glosy solowe D. Milhauda - dyr. A. Rickenbacher, Demiurgos (opera J. Łuciuka) – Orkiestra i Chór Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie dyr.- J.M. Florentio Junior (partia Adeli). Zajmuje się także pracą pedagogiczną. Prowadzi klasę śpiewu solowego na Wydziale Wokalno - Aktorskim w Akademii Muzycznej w Krakowie. W latach 2006 - 2012 była Kierownikiem Katedry Wokalistyki, od roku 2012 jest Dziekanem Wydziału Wokalno–Aktorskiego.
Marcin Wolak – bas-baryton, studia muzyczne ukończył w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu solowego prof. Heleny Szubert-Słysz z wynikiem bardzo dobrym. W Akademii ukończył także dodatkowo klasę organów. Debiutował w Nadzwyczajnym Koncercie z okazji 100-lecia Krakowskiej Akademii Muzycznej, pod dyrekcją R. Badera (Niemcy). W 1990/91 otrzymał stypendium Ministra Kultury i Sztuki. W latach 1994-1995 był stypendystą Europejskiej Akademii Mozartowskiej oraz Międzynarodowej Akademii Bachowskiej - Stuttgart, a także Akademii Haendlowskiej - Karlsruhe. Swój kunszt wokalny doskonalił u wielu wybitnych śpiewaków (K.Mayer, W.G.Workmann, A.Baldi, P.Esswood, A.Schmidt, T.Thomaschke, B.Schlick). Jako solista bierze udział w wielu festiwalach krajowych i zagranicznych (m.in.: Wratislavia Cantans, Muzyka w Starym Krakowie, Dresdner Musik Festspiele, Maggio Mussicale Fiorentino), koncertując z wieloma orkiestrami filharmonicznymi nie tylko w Europie, ale także w USA, Korei Południowej i Japonii. W swym bogatym repertuarze posiada utwory od muzyki dawnej aż po współczesną, który stale poszerza, współpracując ze znanymi kompozytorami. Artysta dokonał wielu nagrań płytowych oraz archiwalnych (m.in. dla Polskiego Radia, ZDF i TVP). Jako solista współpracuje z wieloma orkiestrami filharmonicznymi i kameralnymi (Filharmonia Podkarpacka, Capella Cracoviensis, Orkiestra Młodej Filharmonii). Jest współzałożycielem Polskiej Orkiestry XVIII w., z którą pod dyrekcją Paula Esswooda, w latach 2009-2012 dokonał nagrania pięciu płyt CD z muzyką kompozytorów Jasnogórskich z historycznych zbiorów zgromadzonych w Bibliotece OO Paulinów w Sanktuarium na Jasnej Górze w Częstochowie. Bardzo chętnie wykonuje także muzykę kameralną. Od października 1997 pracuje jako wykładowca w Akademii Muzycznej w Krakowie. W roku 2009 uzyskał tytuł Doktora Sztuki w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Obok bogatej działalności koncertowej oraz dydaktycznej odpowiada także za kształt artystyczny koncertów Letniego Festiwalu Muzycznego w Sanktuarium Pasyjno-Maryjnym w Kalwarii Zebrzydowskiej.
Filip Presseisen - urodził się w 1985 roku w Szczecinie. Po ukończeniu w 2010 roku z wyróżnieniem klasy organów na Uniwersytecie Fryderyka Chopina Warszawie kontynuował naukę jako stypendysta programu BAYHOST na studiach podyplomowych w klasie prof. dr. h. c. Christopha Bosserta w Hochschule fur Musik w Wurzburgu. Uczestnik kursów mistrzowskich u prof. W.Seifena, W.Weinbergera, M.Sandera, M.Rosta, L.Ghielmiego, W.Zerera, A.Cea Galan, H.Vogla, L.Fassanga, G.Rosta.
Wiesław Delimat - ur. 1966 r. Absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Jana Jargonia i dyrygentury prof. Jerzego Katlewicza. W tej samej uczelni przeprowadził przewód kwalifikacyjny I stopnia (2001) oraz przewód habilitacyjny (2008), obydwa w zakresie dyrygentury. W roku 2014 otrzymał tytuł profesora. Jako organista, kameralista oraz dyrygent koncertował w większości krajów Europy, a także w USA, Chinach, Izraelu i Japonii. Występował z wieloma renomowanymi zespołami orkiestrowymi oraz chóralnymi, do których należą m.in; Chór Polskiego Radia w Krakowie, Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej, Capella Cracoviensis, NOSPR, EuropaChorAkademie. W latach 1994-1999 był dyrygentem Krakowskiego Chóru Akademickiego Uniwersytetu Jagiellońskiego. W roku 2000 powołał do istnienia chór kameralny Kantorei Sankt Barbara oraz orkiestrę L’Estate Armonico. Z zespołami tymi wykonał w kraju i zagranicą kilkadziesiąt dzieł wokalno-instrumentalnych różnych epok i stylów oraz dokonał wielu nagrań radiowych i płytowych. Wiesław Delimat jest profesorem Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie (obecnie także zastępcą dyrektora Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej) oraz dyrektorem Archidiecezjalnej Szkoły Muzycznej I i II stopnia. Ponadto pełni funkcje wiceprzewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej oraz prezesa krakowskiego oddziału Federacji Caecilianum. Od roku 1986 jest organistą kościoła św. Marka w Krakowie. Za swoją działalność pedagogiczną, artystyczną oraz organizacyjną został wyróżniony wieloma odznaczeniami. Najcenniejszym z nich jest Order św. Sylwestra, nadany przez Papieża Benedykta XVI.
Chór Kantorei Sankt Barbara działający w ramach Stowarzyszenia Artystycznego Pro Musica Mundi powstał w 2000 roku. Od chwili powstania związany jest ze Wspólnotą Niemieckojęzyczną Księży Jezuitów przy kościele św. Barbary w Krakowie. Zespół koncentruje się głównie na wykonawstwie muzyki wokalno-instrumentalnej, szczególnie niemieckiego i polskiego baroku oraz na muzyce chóralnej a cappella od renesansu po XXI wiek. W repertuarze chóru można znaleźć kilkadziesiąt kantat, motety, msze tzw. luterańskie, Oster-Oratorium, Himmelsfahrt-Oratorium i Magnificat J.S.Bacha, Dixit Dominus G.F.Haendla, Pasję C.Ph.E.Bacha, Completorium G.G.Gorczyckiego, Requiem W.A Mozarta, Te Deum, Schoepfung, Stabat Mater J.Haydna, Oratorium na Boże Narodzenie C.Saint-Saensa, Oratorium Christus F.Liszta czy Requiem G.Faure. Od roku 2008, wraz z orkiestrą L’Estate Armonico, w ramach cyklu „Barok zapomniany – barok żywy”, KSB wykonuje XVII i XVIII – wieczne kompozycje wokalno-instrumentalne, prezentując ich polskie, a niejednokrotnie światowe prawykonania. Zespół uczestniczy w prestiżowych projektach międzynarodowych: m.in. tournée pod hasłem „Polska i Niemcy – Razem w sercu Europy” po Polsce (Festiwal Kraków 2000) i Niemczech (Hanower, EXPO 2000) z Te Deum K.Pendereckiego, wykonanie utworów z rękopisu Magnus Liber Organi z katedry Notre Dame w Paryżu wraz z Orlando Consort w ramach II Festiwalu Misteria Paschalia (2005), udział w IV Festiwalu Muzyki Chóralnej i Wokalnej Vox Accademia w Nidzie (Litwa, 2007), tournée koncertowe po Izraelu wraz z Jerusalem Baroque Orchestra, w ramach Roku Polskiego 2008/2009, Esztergom Liszt Week (2011,2012). Chór regularnie bierze udział w wielkich projektach symfonicznych Europejskiej Akademii Chóralnej w Moguncji, z którą występował w najważniejszych salach koncertowych Europy, m.in. w wiedeńskim Konzerthaus, Filharmonii Berlińskiej, Alte Oper we Frankfurcie, bremeńskiej Die Glocke, Herkulessal w Monachium i di Singel w Antwerpii, współpracując m.in. z M.Gielenem, V.Ashkenazym, E.Krivinem, K.Pendereckim i P.Domingo. Kantorzy uczestniczyli w wielu konkursach chóralnych, zdobywając czołowe nagrody i wyróżnienia. Zespół nagrał i wydał 3 płyty: Muzyka u św. Barbary, Gott ist die Liebe – kantaty kościelne G.A.Bendy, O Crux, a także nagrał motet BWV 118 b dla Polskiego Towarzystwa Bachowskiego.
Założycielem i kierownikiem artystycznym Chóru jest Wiesław Delimat
Powrót do wszystkich koncertów