• Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie

Koncerty

29 marca
2015

Koncert CXII

Wykonawcy:
Agnieszka Monasterska - mezzosopran
Marcin Wolak - bas-baryton
Chór kameralny  Kantorei Sankt Barbara
Wiesław Delimat - dyrygent
Filip Presseisen - organy (akompaniament)
Paweł Szywalski - słowo wprowadzające

Program:
Johann Sebastian Bach  (1685 - 1750)
* Jesu meine Freude,  motet BWV 227
Giovanni Battista Pergolesi  (1710 – 1736)
* "Fac ut portem…”  (ze  Stabat Mater)
 Gioacchino Rossini  (1792 – 1868)
* „Pro peccatis…”  (ze  Stabat Mater)
 Johann Sebastian Bach
* „Agnus Dei”  (z  Mszy h-moll  BWV 232)
* „Et in Spiritum sanctum…”  (z  Mszy h-moll)
 Henryk Jan Botor  (1960)
* „Dialog duszy”  (słowa z  Dzienniczka s.Faustyny) - prawykonanie
 Johann Sebastian Bach
* Komm, Jesu, Komm,  motet BWV 229
* Lobet der Herrn,  motet BWV 230

Biogramy wykonawców:
Agnieszka Monasterska - absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie, uzyskała dyplom z wyróżnieniem w klasie śpiewu prof. Barbary Walczyńskiej. Z zespołem kameralnym Capella Cracoviensis związana jest od roku 1986. W swoim dorobku artystycznym posiada większość największych dzieł oratoryjnych XVII i XVIII wieku, a także utwory współczesne m.in. J. Łuciuka, B. Schaeffera, R. Palestra. Współpracuje gościnne z wieloma zespołami zarówno w  kraju, jak i za granicą. Równocześnie występuje z repertuarem kameralnym dając recitale z muzyką romantyczną, impresjonistyczną oraz XX wieku z towarzyszeniem fortepianu, organów lub kwartetu smyczkowego. Brała udział w licznych festiwalach m.in.: Muzyka w Starym Krakowie, Dni Muzyki Organowej (Kraków), Europaisches Musikfest Stuttgart, Oregon Bach Festiwal (USA), Seoul International Musikfestival 91 (Korea Pd.), Wratislavia Cantans. Dokonała kilkunastu nagrań płytowych, między innymi Msza d - moll A. Hoffmana – dyr. Roland Bader, trzy krótkie opery Minutes na Orkiestrę kameralną i cztery glosy solowe D. Milhauda - dyr. A. Rickenbacher, Demiurgos (opera J. Łuciuka) – Orkiestra i Chór Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie dyr.- J.M. Florentio Junior (partia Adeli). Zajmuje się także pracą pedagogiczną. Prowadzi klasę śpiewu solowego na Wydziale Wokalno - Aktorskim w Akademii Muzycznej w Krakowie. W latach 2006 - 2012 była Kierownikiem Katedry Wokalistyki, od roku 2012 jest Dziekanem Wydziału Wokalno–Aktorskiego.
 
Marcin Wolak – bas-baryton, studia muzyczne ukończył w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu solowego prof. Heleny Szubert-Słysz z wynikiem bardzo dobrym. W Akademii ukończył także dodatkowo klasę organów. Debiutował w Nadzwyczajnym Koncercie z okazji 100-lecia Krakowskiej Akademii Muzycznej, pod dyrekcją R. Badera (Niemcy). W 1990/91 otrzymał stypendium Ministra Kultury i Sztuki. W latach 1994-1995 był stypendystą Europejskiej Akademii Mozartowskiej oraz Międzynarodowej Akademii Bachowskiej - Stuttgart, a także Akademii Haendlowskiej - Karlsruhe. Swój kunszt wokalny doskonalił u wielu wybitnych śpiewaków (K.Mayer, W.G.Workmann, A.Baldi, P.Esswood, A.Schmidt, T.Thomaschke, B.Schlick). Jako solista bierze udział w wielu festiwalach krajowych i zagranicznych (m.in.: Wratislavia Cantans, Muzyka w Starym Krakowie, Dresdner Musik Festspiele, Maggio Mussicale Fiorentino), koncertując z wieloma orkiestrami filharmonicznymi nie tylko w Europie, ale także w USA, Korei Południowej i Japonii. W swym bogatym repertuarze posiada utwory od muzyki dawnej aż po współczesną, który stale poszerza, współpracując ze znanymi kompozytorami. Artysta dokonał wielu nagrań płytowych oraz archiwalnych (m.in. dla Polskiego Radia, ZDF i TVP). Jako solista współpracuje z wieloma orkiestrami filharmonicznymi i kameralnymi (Filharmonia Podkarpacka, Capella Cracoviensis, Orkiestra Młodej Filharmonii). Jest współzałożycielem  Polskiej  Orkiestry XVIII w., z którą pod dyrekcją Paula  Esswooda, w latach 2009-2012 dokonał nagrania pięciu płyt CD  z muzyką kompozytorów Jasnogórskich  z historycznych zbiorów  zgromadzonych  w Bibliotece OO Paulinów w Sanktuarium na Jasnej Górze w Częstochowie. Bardzo chętnie wykonuje także muzykę kameralną. Od października 1997 pracuje jako wykładowca w Akademii Muzycznej w Krakowie. W roku 2009 uzyskał tytuł Doktora Sztuki w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Obok bogatej działalności koncertowej oraz dydaktycznej odpowiada także za kształt artystyczny koncertów Letniego Festiwalu Muzycznego w Sanktuarium Pasyjno-Maryjnym w Kalwarii Zebrzydowskiej.

Filip Presseisen  -  urodził   się   w   1985   roku   w   Szczecinie.  Po  ukończeniu  w  2010  roku  z wyróżnieniem klasy organów na Uniwersytecie Fryderyka Chopina Warszawie kontynuował naukę jako stypendysta programu BAYHOST na studiach podyplomowych w klasie prof. dr. h. c. Christopha Bosserta w Hochschule fur Musik w Wurzburgu. Uczestnik kursów mistrzowskich u prof. W.Seifena, W.Weinbergera, M.Sandera, M.Rosta, L.Ghielmiego, W.Zerera, A.Cea Galan, H.Vogla, L.Fassanga, G.Rosta.
 
Wiesław Delimat - ur. 1966 r. Absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Jana Jargonia i dyrygentury prof. Jerzego Katlewicza. W tej samej uczelni przeprowadził przewód kwalifikacyjny I stopnia (2001) oraz przewód habilitacyjny (2008), obydwa w zakresie dyrygentury. W roku 2014 otrzymał tytuł profesora. Jako organista, kameralista oraz dyrygent koncertował w większości krajów Europy, a także w USA, Chinach, Izraelu i Japonii. Występował z wieloma renomowanymi zespołami orkiestrowymi oraz chóralnymi, do których należą m.in; Chór Polskiego Radia w Krakowie, Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej, Capella Cracoviensis, NOSPR, EuropaChorAkademie. W latach 1994-1999 był dyrygentem Krakowskiego Chóru Akademickiego Uniwersytetu Jagiellońskiego. W roku 2000 powołał do istnienia chór kameralny Kantorei Sankt Barbara oraz orkiestrę L’Estate Armonico. Z zespołami tymi wykonał w kraju i zagranicą kilkadziesiąt dzieł wokalno-instrumentalnych różnych epok i stylów oraz dokonał wielu nagrań radiowych i płytowych. Wiesław Delimat jest profesorem Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie (obecnie także zastępcą dyrektora Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej) oraz dyrektorem Archidiecezjalnej Szkoły Muzycznej I i II stopnia. Ponadto pełni funkcje wiceprzewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej oraz prezesa krakowskiego oddziału Federacji Caecilianum. Od roku 1986 jest organistą kościoła św. Marka w Krakowie. Za swoją działalność pedagogiczną, artystyczną oraz organizacyjną został wyróżniony wieloma odznaczeniami. Najcenniejszym z nich jest Order św. Sylwestra, nadany przez Papieża Benedykta XVI.

Chór  Kantorei Sankt Barbara  działający w ramach Stowarzyszenia Artystycznego Pro Musica Mundi powstał w 2000 roku. Od chwili powstania związany jest ze Wspólnotą Niemieckojęzyczną Księży Jezuitów przy kościele św. Barbary w Krakowie. Zespół koncentruje się głównie na wykonawstwie muzyki wokalno-instrumentalnej, szczególnie niemieckiego i polskiego baroku oraz na muzyce chóralnej a cappella od renesansu po XXI wiek. W repertuarze chóru można znaleźć kilkadziesiąt  kantat,   motety,   msze   tzw.   luterańskie,   Oster-Oratorium,  Himmelsfahrt-Oratorium  i  Magnificat  J.S.Bacha, Dixit Dominus G.F.Haendla, Pasję C.Ph.E.Bacha, Completorium G.G.Gorczyckiego, Requiem W.A Mozarta, Te Deum, Schoepfung, Stabat Mater J.Haydna, Oratorium na Boże Narodzenie C.Saint-Saensa, Oratorium Christus F.Liszta czy Requiem G.Faure. Od roku 2008, wraz z orkiestrą L’Estate Armonico, w ramach cyklu „Barok zapomniany – barok żywy”, KSB wykonuje  XVII  i  XVIII – wieczne  kompozycje  wokalno-instrumentalne,  prezentując  ich  polskie, a niejednokrotnie światowe prawykonania. Zespół uczestniczy w prestiżowych projektach międzynarodowych: m.in. tournée pod hasłem „Polska i Niemcy – Razem w sercu Europy” po Polsce (Festiwal Kraków 2000) i Niemczech (Hanower, EXPO 2000) z Te Deum K.Pendereckiego, wykonanie utworów z rękopisu Magnus Liber Organi z katedry Notre Dame w Paryżu wraz z Orlando Consort  w ramach  II  Festiwalu  Misteria  Paschalia (2005), udział w IV Festiwalu Muzyki Chóralnej i Wokalnej Vox Accademia w Nidzie (Litwa, 2007), tournée koncertowe po Izraelu wraz z Jerusalem Baroque Orchestra, w ramach Roku Polskiego 2008/2009, Esztergom Liszt Week (2011,2012). Chór regularnie  bierze udział w wielkich projektach   symfonicznych   Europejskiej  Akademii  Chóralnej  w    Moguncji,    z   którą    występował    w   najważniejszych  salach  koncertowych  Europy,  m.in.  w wiedeńskim Konzerthaus, Filharmonii Berlińskiej, Alte Oper we Frankfurcie, bremeńskiej Die Glocke, Herkulessal w Monachium i di Singel w   Antwerpii,   współpracując   m.in.  z  M.Gielenem,  V.Ashkenazym,  E.Krivinem,  K.Pendereckim  i  P.Domingo.  Kantorzy  uczestniczyli  w  wielu konkursach chóralnych, zdobywając czołowe nagrody i wyróżnienia.  Zespół nagrał i wydał 3 płyty: Muzyka u św. Barbary, Gott ist die Liebe – kantaty kościelne G.A.Bendy, O Crux, a także nagrał motet BWV 118 b dla Polskiego Towarzystwa Bachowskiego.
Założycielem i kierownikiem artystycznym Chóru jest Wiesław Delimat

Powrót do wszystkich koncertów

© 2019 Polskie Towarzystwo Bachowskie z siedzibą w Krakowie
Strony internetowe: impulsivo.pl