• Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie

Koncerty

26 czerwca
2016

Koncert CXXV

Wykonawcy:
Michał Białko - organy
Dorota Mentel - sopran
Konrad Pisera - trąbka barokowa
Magdalena Chrenkoff - słowo wprowadzające

Program:
Johann Sebastian Bach (1685 - 1750)
* Toccata i fuga d-moll  Dorycka  BWV 538
* Quia respexit humilitatem  z  Magnificat D-dur  BWV 243
Damian Stachowicz (1658 - 1699)
* Veni Consolator
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809 - 1847)
* Sonata c-moll  op.65 nr 2
Wolfgang Amadeus Mozart (1756 - 1791)
* Laudate Dominum  z  Vesperae solennes de confessore  KV 339
Joseph Hatdn (1732 - 1809)
* Auf starkem Fittich  aria Gabriela z oratorium  Die Schöpfung
Franz Liszt (1811 - 1886)
* Wariacje  Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen

Biogramy wykonawców:
Michał Białko urodził się w 1987 r. w Krakowie. Ukończył studia w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Andrzeja Białko (dyplom z wyróżnieniem). Jest także absolwentem Conservatorium van Amsterdam, gdzie studiował w klasie organów prof. Pietera van Dijka. Jest laureatem II nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Organowym „Mendelssohn – Eben” w Krakowie (2009). Koncertował jako solista i kameralista w Polsce (m. in. festiwale w Tyńcu, Leżajsku, Katowicach, Krakowie, Nowym Sączu, Oświęcimiu i Gdańsku), a także w Holandii, na Litwie oraz w Portugalii. Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych m. in. przez profesorów: Joachima Grubicha, Juliana Gembalskiego, Gerharda Gnanna, Bernarda Haasa, Lorenzo Ghielmiego, Jacquesa van Oortmerssena, Jaroslava Tumę i Davida Titteringtona. Współpracował z Capellą Cracoviensis, Krakowskim Chórem Kameralnym oraz Krakowską Filharmonią. W Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie prowadzi klasę organów i improwizacji organowej.

Dorota Mentel  -  sopran,  ukończyła w 2002 roku studia w krakowskiej Akademii Muzycznej na Wydziale Wokalno-Aktorskim (gdzie kształciła się cztery lata pod kierunkiem prof. Zdzisławy Donat), uzyskując dyplom z wyróżnieniem w klasie st.wykł. Barbary Niewiadomskiej.
Swoje umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich m.in. pod kierunkiem  prof. Annny Reynolds, prof. Ryszarda Karczykowskiego i Paula Eswooda. W 1999 roku w ramach „Bachakademie” prowadzonej przez prof. Helmutha Rillinga wykonywała partię sopranową w „CREDO” Krzysztofa Pendereckiego.
Jako solistka występowała z zespołami krakowskiej Filharmonii (m.in. „MISSA BREVIS” B.Grabowskiego, „GLORIA” A.Vivaldiego, „MAGNIFICAT” i „KANTATA BWV 106” J.S.Bacha, „STABAT MATER” G.B.Pergolesiego, „TE DEUM”(Utrecht) G.F.Haendla, „KANTATE AUF DEN TOD KAISER JOSEPH II” L.van Beethovena) pod dyrekcją m.in. A.Wita i J.Krenza. W Palermo w marcu i kwietniu 2006r., pod dyrekcją Fabio Biondi wykonywała partię solową w operze W.A.Mozarta „Thamos re d’Egitto”.
Od 2002 roku współpracuje z Operą Krakowską („JAŚ I MAŁGOSIA” E.Humperdincka – partie Małgosi, Jutrzenki i Piaskosieja, „GWAŁT NA LUKRECJI” B.Brittena – partia Lucii, „ORFEUSZ I EURYDYKA” Ch.W.Glucka – partia Amora, „OCH, PINOKIO!” V.Fortina – partia Wróżki, „CARMEN” G.Bizeta – partia Frasquity, “TRAVIATA” G.Verdiego – partia Anniny, „ARIADNA NA NAXOS” R.Straussa – partia Echo).
W 2009 roku rozpoczęła współpracę z zespołem „Collegium Zieleński”, z którym nagrała pod dyrekcją Stanisława Gałońskiego komplet „Offertoria i Communiones Totius Anni” Mikołaja Zieleńskiego, oraz występowała na licznych koncertach.

Konrad Pisera urodził się w 1991 roku w Stalowej Woli, tam też ukończył Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. I. J. Paderewskiego. Obecnie jest studentem V roku w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie trąbki dr hab. Wacława Mulaka oraz Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie trąbki naturalnej dr Tomasza Ślusarczyka. Brał udział w wielu kursach, które  prowadzili m.in. Paul Archibald, Wolfgang Bauer, Vladimir Pusharev. Koncertował z wieloma orkiestrami m.in. Filharmonii Krakowskiej, Świętokrzyskiej, Podkarpackiej, Orkiestrą Kameralną w Tarnowie. Współpracuje także z krakowskim Teatrem Juliusza Słowackiego.

Powrót do wszystkich koncertów

© 2024 Polskie Towarzystwo Bachowskie z siedzibą w Krakowie
Strony internetowe: impulsivo.pl