• Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie

Koncerty

25 lutego
2018

Koncert CXLI

Wykonawcy:
Michaela Koudelková - flety proste
Andrzej Zawisza - klawesyn
Dorota Staszkiewicz - słowo wprowadzające

Program:
Johann Sebastian Bach (1685 - 1750)
* Sonata triowa d-moll  BWV 527
* Suita francuska h-moll  BWV 814
* Sonata c-moll  BWV 1034
* Suita francuska d-moll  BWV 812
* Sonata triowa C-dur  BWV 529

Notki biograficzne:
Michaela Koudelková – od 5 lat zajmuje się grą na flecie prostym. Obecnie studiuje w ramach studiów doktoranckich na JAMU w Brnie. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie studiowała grę  na  flecie  prostym w klasie Petera Holtslaga oraz Erika Bosgraafa. Jest także absolwentką Konserwatorium w Brnie i  Gimnazjum  w  Boskowicach. Regularnie bierze udział w letnich kursach mistrzowskich, gdzie  doskonali  swoje  umiejętności  w  grze  na  flecie  prostym, klawesynie oraz w grze w zespołach kameralnych pod okiem czołowych czeskich, jak i zagranicznych pedagogów (Peter Holtslag, Bolette Roed, Eva Harmuthová, Jan Kvapil, Ashley Solomon, Roberto Bando, Aureliusz Goliński, William Dongois, Monika Knoblochová, Joanna Boślak-Górnik i Erik Dippenaar). W ramach Akademii Händlowskiej odbywającej się w 2015 roku poszerzała swoje umiejętności muzyczne pod kierunkiem Roberta Hollingwortha, Allison McGillivray oraz Rachel Podger. Uczestniczyła również w lekcjach indywidualnych prowadzonych przez holenderskiego pedagoga Thijse van Baarsela w Akademii Muzyki Dawnej w Brnie. Dzięki stypendium kształciła się także w Hogeschool voor de Kunsten Utrecht w Niderlandach w klasie Heika ter Sheggetta. Michaela Koudelková zaprezentowała swoje umiejętności na festiwalach muzycznych w kraju i zagranicą (Festiwal Muzyczny Znojmo, Bacha na  Mozarta!, Hudební slavnosti, Janáčkův máj, Musica Holešov, Hudební lahůdky, Młoda Muzyka Dawna, Opera Nova w Bydgoszczy, Bach Tribute, Dni Bachowskie, Barok na Spiszu, Festiwal Cichej Muzyki w Toruniu). Współpracowała z zespołami takimi jak Wrocławska Orkiestra Barokowa, Capella Cracoviensis, Musica Aeterna, Ensemble Opera Diversa, La Tempesta, Filharmonie Brno, Morawska Orkiestra Kameralna, The Czech Ensemble Baroque, Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej w Krakowie, Janáčková Filharmonie Ostrava, Cornu Copiae, Quartetto Nero. Jest współzałożycielką zespołu kameralnego Il Giorno Felice oraz Ensemble Musica Armonia. Ponadto odniosła sukcesy na wielu konkursach (1. miejsce w ogólnokrajowym etapie konkursu – Praga 2002, 2. miejsce i nagroda specjalna fundacji Czeskiego Funduszu Muzycznego – konkurs Prague Junior Note 2006). Oprócz tego jest trzykrotną  laureatką  konkursu  interpretacji  w  ramach  Letniej  Szkoły Muzyki Barokowej w Kelči i w Holešově. W roku 2011 wzięła udział w międzynarodowym konkursie Pro Bohemia Ostrava, na którym zdobyła 1. nagrodę, tytuł Laureata i nagrodę Grand Prix. W roku 2012 zdobyła 1. nagrodę oraz nagrodę główną w kategorii gry na flecie prostym na Ogólnokrajowym Konkursie Konserwatoriów. W roku 2014 wygrała konkurs na występ solowy z orkiestrą Filharmonii Ostrawskiej. W roku 2016 razem ze zespołem Ensemble Nomen Nescio otrzymała 2. nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Kameralnych Muzyki Dawnej. Michaela Koudelková zajmuje się przede wszystkim wykonawstwem muzyki dawnej i grą na kopiach instrumentów dawnych. Od roku 2016 prowadzi klasę fletu prostego w Konserwatorium w Brnie oraz zajęcia z kameralistyki na  JAMU w Brnie.

Andrzej Zawisza z wyróżnieniem ukończył studia na Akademii Muzycznej w Krakowie, w  klasie klawesynu prof. Magdaleny Myczki, oraz  studia podyplomowe w klasie klawesynu prof. Elżbiety Stefańskiej. W latach 2003-2005 studiował w  Guildhall School of Music and Drama w  Londynie, w klasie Jamesa Johnstone’a oraz śpiewu Andrew Watts’a, gdzie otrzymał: Postgraduate Diploma in Music Performance oraz Master of Music Degree (z wyróżnieniem). Swój warsztat wokalny kształcił również pod kierunkiem Dame Emmy Kirkby i Mhairi Lawson. Jako klawesynista (solista i  kameralista) współpracuje z  wieloma zespołami muzyki dawnej m.in. Florilegium, Sonnerie, La Serenissima, Camerata Vivaldi, The English Baroque Trio, Phantasticus, oraz  z  wieloma orkiestrami i  zespołami kameralnymi w  kraju, m.in. Opera Krakowska, Filharmonia Krakowska, Filharmonia Rzeszowska, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Tarnowska Orkiestra Kameralna, z  którą dokonał nagrań utworów Vivaldiego, Albinoniego i  Haendla. Jako realizator basso continuo pracował pod kierunkiem Monici Huggett, Rachel Podger, Anthony Rooleya, Paula Goodwina, Jacqussa Ogga, Łukasza Borowicza oraz Christiana Curnyna. Był trzykrotnym stypendystą Dartington International Summer School w  klasie klawesynu Colina Tilney’a, oraz uczestnikiem międzynarodowych kursów w Jerozolimie w klasie Johna Tolla, w Cambridge w klasie Petera Holmana, w  Casa de Mateus w klasie Jacquesa Ogga, oraz w licznych warsztatach, które prowadzili: Elżbieta Stefańska, Huguette Dreyfus, Kenneth Gilbert, Mark Kroll, Jacques Ogg i Kenneth Weiss. Laureat Stypendium Twórczego i  Nagrody Miasta Krakowa (2001) oraz Ministra Kultury i  Dziedzictwa Narodowego (2002) w dziedzinie muzyki. Zdobywca pierwszej nagrody na VIII Broadwood Harpsichord Competition w Londynie (2005) – konkurs ten odbywał się na oryginalnych (muzealnych) instrumentach z kolekcji Benton Fletcher, która  mieści się w  Fenton House, Hampsted w Londynie. Koncertował na Ukrainie, w Szwajcarii, Niemczech, Francji, Włoszech, Austrii, Portugalii, Hiszpanii, Izraelu, Irlandii, Anglii (Wigmore Hall, Saint-Martin-in-the-Fileds, Fenton House, Handel House) i  Szkocji (recitale na muzealnych instrumentach z  Russel Collection w Santa Cecylia Hall w Edynburgu, Benton Fletcher Collection w Fenton House w Londynie, Cobe Collection w Hatchlands). Andrzej Zawisza jest asystentem w Katedrze Klawesynu i  Instrumentów Dawnych, współpracuje również z  wydziałem wokalnym Akademii Muzycznej w  Krakowie. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej i Polskiego Towarzystwa Bachowskiego w Krakowie oraz  założycielem i  kierownikiem artystyczny zespołu Estravaganza, z którym dokonał multimedialnego nagrania kantat Jana Sebastiana Bacha dla japońskiej wytwórni IMC.



Powrót do wszystkich koncertów
© 2024 Polskie Towarzystwo Bachowskie z siedzibą w Krakowie
Strony internetowe: impulsivo.pl