• Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie

Koncerty

27 maja
2018

Koncert CXLIV

Wykonawcy:
Wioletta Wysopal - flet traverso
Katarzyna Anna Olszewska - skrzypce
Adrianna Kafel - altówka
Marek Toporowski - klawesyn
dr Maciej Negrey - słowo wprowadzające

Program:
Johann Sebastian Bach  (1685 – 1750)
* Sonata h-moll  na skrzypce i klawesyn obligato  BWV 1014
Jean-Baptiste Barrière  (1704 – 1747)
* Sonata nr IV c-moll z II księgi sonat
Johann Sebastian Bach  
* Chaconne d-moll z II partity na skrzypce solo  BWV 1004
* Sonata E-dur na flet i basso continuo  BWV 1035
Jean-Philippe Rameau  (1683 – 1764)
* Concert II  z  Pièces de clavecin en concerts (1741)

Notki biograficzne:
Wioletta Wysopal jest studentką trzeciego roku Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fletu traverso, prowadzonej przez dr hab. Małgorzatę Wojciechowską. Absolwentka klasy fletu poprzecznego PSM I st. w Łącku w klasie mgr Katarzyny Kierzkowskiej oraz PSM I i II  st. w Nowym Sączu w klasie mgr Ewy Dębskiej. Występuje jako solistka oraz jako kameralistka, grając zarówno na flecie historycznym,  jak i na flecie poprzecznym. Uczestniczyła w IX edycji Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Poznaniu. Współpracowała m. in. z Orkiestrą Barokową Akademii Muzycznej w Krakowie, kilkukrotnie brała także udział w Kraków Bach Festiwal.

Katarzyna Anna Olszewska w 2002 roku rozpoczęła naukę gry na skrzypcach w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie w klasie mgr Anny Śliwy, następnie kontynuowała naukę w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. im. Jadwigi   Kaliszewskiej w Poznaniu pod kierunkiem prof. Marcina Baranowskiego. Obecnie studiuje w klasie skrzypiec barokowych prof. Sirkki-Liisy Kaakinen-Pilch i dra Zbigniewa Pilcha w krakowskiej Akademii Muzycznej. Jest laureatką wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. W sezonie artystycznym 2016/2017 była członkiem European Union Baroque Orchestra. Współpracuje z takimi zespołami jak Kore Orchestra, Arte dei Suonatori, Cornu Copiae czy Capella Cracoviensis. Jest współzałożycielką zespołu muzyki dawnej Modus Consort. Występowała na festiwalach w kraju i za granicą (w składzie różnych zespołów), m.in. Actus Humanus (Gdańsk), Poznań Baroque, Przedsionek Raju, Muzyka w Raju (Gościkowo-Paradyż), Korkyra Baroque Festival (Korčula), Festival Urbino Musica Antica (Urbino), Musica Antica Magnano (Magnano), Glasperlenspiel Festival (Tartu, Estonia), Bucharest Early Music Festival (Bukareszt), Royal Greenwich International Early Music Festival and Exhibition (Londyn).
 
Adrianna Maria Kafel grę na wiolonczeli rozpoczęła w wieku lat 6 w Państwowej Szkole Muzycznej I st. kontynuując ją w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. w Białymstoku. Kolejnym etapem jej edukacji muzycznej były rozpoczęte w 2011 roku studia licencjackie, a następnie magisterskie na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Doroty Imiełowskiej. W 2014 roku dzięki programowi stypendialnemu „Erasmus” doskonaliła swoje umiejętności na Universität für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu w klasie prof. Wolfganga Aichingera, a rok później na Conservatorio Superior de Musica de A Coruña będą równocześnie asystentką prof. Caroliny Landriscini-Martinez. Studia magisterskie z wiolonczeli ukończyła w roku 2016 jednocześnie rozpoczynając studia magisterskie z wiolonczeli barokowej na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Teresy Kamińskiej, które kontynuuje do chwili obecnej. Brała udział w licznych koncertach m.in. podczas “Beethoven Extreme” wraz z Capellą Cracoviensins, XXII Dni Bachowskich, Kraków Bach Festiwal czy Gliwickiego Festiwalu Bachowskiego. Równolegle rozwija swoją pasję do muzyki ludowej (białoruska, ukraińska, rosyjska i łemkowska muzyka wokalna), ucząc się gry na instrumentach etnicznych, w szczególności na polskim instrumencie ludowym - suce biłgorajskiej u prof. Marii Pomianowskiej oraz śpiewu u Joanny Słowińskiej.
 
Marek Toporowski jest klawesynistą i organistą, kameralistą i dyrygentem. Koncertuje również na klawikordzie i historycznych fortepianach. Studia ukończył w Akademii Muzycznej w Warszawie (organy - Józef Serafin, klawesyn - Leszek Kędracki). Następnie doskonalił swe umiejętności we Francji (Strasbourg), Niemczech (Saarbrücken) i Holandii (Amsterdam), pracując pod kierunkiem Aline Zylberajch i Boba van Asperena (klawesyn) oraz Daniela Rotha (organy). Otrzymał Pierwsze Nagrody  Konserwatorium w Strasbourgu w dziedzinie organów i klawesynu oraz Dyplom Koncertowy Musikhochschule des Saarlandes (organy). Wiele zawdzięcza również kontaktowi ze znakomitym pianistą – Kajetanem Mochtakiem. Jest laureatem I nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (1985), oraz Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (1986). W roku 1991 utworzył specjalizujący się w historycznym wykonawstwie zespół Concerto Polacco. Zainicjował  w Warszawie regularny cykl koncertów muzyki oratoryjnej wykonywanej zgodnie z historyczną praktyką wykonawczą. Wiele utworów muzyki staropolskiej zostało po raz pierwszy wykonanych bądź nagranych pod jego batutą (opera „Agatka” J.D.Hollanda, oratorium „Christiani poenitentes ad sepulchrum Domini” J.T.Żebrowskiego, utwory Wronowicza, Cichoszewskiego i in.). Pięciokrotnie otrzymywał Nagrodę Fryderyka, a wiele innych płyt otrzymywało nominacje do tej nagrody. Jest twórcą „Śląskiego Centrum Ochrony Instrumentów Klawiszowych – FORTEPIANARIUM”. Jest także współautorem pierwszego polskiego podręcznika dotyczącego problemów strojenia i temperacji (Dawne temperacje. Podstawy akustyczne i praktyczne wykorzystanie.) Przez 20 lat współorganizował letni Kurs Interpretacji Muzyki Organowej w Koszalinie. Koncertuje w Polsce i za granicą, dokonał kilkudziesięciu nagrań płytowych w Polsce, Niemczech i we Francji. Jego działalność dydaktyczna przez wiele lat (od 1991 r.) związana była z Akademią Muzyczną w Katowicach. W uczelni tej stworzył pierwszą na Górnym Śląsku profesjonalną klasę klawesynu. W latach 2008-12 pełnił funkcję prorektora, następnie zainicjował powstanie i kierował Katedrą Klawesynu i Historycznych Praktyk Wykonawczych (2012-2015). Od 2015 roku współpracuje z Zespołem Państwowych Szkół Muzycznych im. Fr. Chopina przy ul. Bednarskiej w Warszawie. Od 2016 roku związany jest z Akademią Muzyczną w Krakowie.

Powrót do wszystkich koncertów

© 2018 Polskie Towarzystwo Bachowskie z siedzibą w Krakowie
Strony internetowe: impulsivo.pl