• Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie

Koncerty

26 maja
2019

Koncert CLIV

Wykonawcy:
Katarzyna Anna Olszewska - skrzypce barokowe
Marek Toporowski - klawesyn
dr Maciej Negrey - słowo wprowadzające

Program:
Johann Sebastian Bach  (1685 – 1750)
* Sonata na skrzypce i klawesyn obbligato  c-moll BWV 1017
Johann Jakob Froberger  (1616 – 1667)
* Suita C-dur
Heinrich Ignaz Franz Biber  (1644 – 1704)
* Sonata F-dur  (Sonatae violino solo)
Johann Sebastian Bach
* Toccata c-moll  BWV 911
Carl Philipp Emanuel Bach  (1714 – 1788)
* Sonata B-dur  Wq 77

Biogramy wykonawców:
Katarzyna Anna Olszewska w 2002 roku rozpoczęła naukę gry na skrzypcach  w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie w klasie mgr Anny Śliwy, następnie kontynuowała naukę w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. im. Jadwigi Kaliszewskiej w Poznaniu pod kierunkiem prof. Marcina Baranowskiego. Obecnie studiuje w klasie skrzypiec barokowych prof. Sirkki-Liisy Kaakinen-Pilch i dra Zbigniewa Pilcha w krakowskiej Akademii Muzycznej. Jest laureatką wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. W sezonie artystycznym 2016/2017 była członkiem European Union Baroque Orchestra. Współpracuje z takimi zespołami jak Kore Orchestra, Arte dei Suonatori, Cornu Copiae czy Capella Cracoviensis. Jest współzałożycielką zespołu muzyki dawnej Modus Consort. Występowała na festiwalach w kraju i za granicą (w składzie różnych zespołów), m.in. Actus Humanus (Gdańsk), Poznań Baroque, Przedsionek Raju, Muzyka w Raju (Gościkowo-Paradyż), Korkyra Baroque Festival (Korčula), Festival Urbino Musica Antica (Urbino), Musica Antica Magnano (Magnano), Glasperlenspiel Festival (Tartu, Estonia), Bucharest Early Music Festival (Bukareszt), Royal Greenwich International Early Music Festival and Exhibition (Londyn).

Marek Toporowski - klawesynista i organista, kameralista i dyrygent - jest niewątpliwie jednym z najbardziej rozpoznawalnych wykonawców nurtu historycznego w Polsce. Koncertuje również na klawikordzie i historycznych fortepianach.
W roku 1991 utworzył specjalizujący się w historycznym wykonawstwie zespół Concerto Polacco. Zainicjował w Warszawie regularny cykl koncertów muzyki oratoryjnej wykonywanej zgodnie z historyczną praktyką wykonawczą, w ramach którego po raz pierwszy w Polsce wykonano na historycznych instrumentach takie arcydzieła jak m.in. Mszę h-moll Bacha. Również wiele utworów muzyki staropolskiej zostało po raz pierwszy wykonanych bądź nagranych pod batutą Marka Toporowskiego.
Koncertuje w Polsce i za granicą, dokonał kilkudziesięciu nagrań płytowych w Polsce, Niemczech i we Francji. Dokonał pierwszej rejestracji fonograficznej muzyki klawesynowej Charlesa Nobleta oraz licznych rejestracji historycznych organów w Niemczech m.in. w serii „Organy Dolnych Łużyc”. Wielokrotnie otrzymywał nagrodę Fryderyka.
Jest laureatem I nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (1985).
Studia ukończył w Akademii Muzycznej w Warszawie (organy - Józef Serafin, klawesyn - Leszek Kędracki). Następnie doskonalił swe umiejętności we Francji (Strasbourg), Niemczech (Saarbrücken), i Holandii (Amsterdam) pracując pod kierunkiem Aline Zylberajch i Boba van Asperena (klawesyn) oraz Daniela Rotha (organy). Otrzymał Pierwsze Nagrody  Konserwatorium w Strasbourgu w dziedzinie organów i klawesynu oraz Dyplom Koncertowy Musikhochschule des Saarlandes (organy). 
Jego działalność dydaktyczna przez wiele lat (od 1991 r.) związana była z Akademią Muzyczną w Katowicach. W uczelni tej stworzył pierwszą na Górnym Śląsku klasę klawesynu, następnie orkiestrę barokową. W latach 2008-12 pełnił funkcję prorektora, następnie kierował Katedrą Klawesynu i Historycznych Praktyk Wykonawczych (2012-2015). Od 2015 roku współpracuje z Zespołem Państwowych Szkół Muzycznych im. Fr. Chopina przy ul. Bednarskiej w Warszawie. Od 2016 roku związany jest  również z Akademią Muzyczną w Krakowie. Jest częstym wykładowcą kursów mistrzowskich. Przez 20 lat współorganizował letnią Akademię Organową w Koszalinie.
Kolekcjonuje historyczne instrumenty klawiszowe, zbiór eksponowany jest w zabrzańskim „Fortepianarium”.

Powrót do wszystkich koncertów

© 2019 Polskie Towarzystwo Bachowskie z siedzibą w Krakowie
Strony internetowe: impulsivo.pl