• Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie

Koncerty

30 czerwca
2019

Koncert CLV

Wykonawcy:
Jan Baciak - organy
Magdalena Barylak - sopran
Dorota Mentel - sopran
Tomasz Paweł Potaczek - flet
Magdalena Chrenkoff - słowo wprowadzające

Program:
Johann Sebastian Bach  (1685 – 1750)
* Fantazja G-dur  BWV 572                                  
Antonio Vivaldi  (1678 – 1741)
* „Domine Deus”  z “Glorii” D-dur
* „Laudamus te”  z „Glorii”  D-dur                                       
Georg Friedrich Haendel  (1685 – 1759)
* Sonata a-moll op.1 nr 4  na flet i b.c.  HWV 362
Johann Sebastian Bach
* Fantazja i Fuga g-moll  BWV 542
 * „Ich folge dir gleichfalls“  aria z „Johannes-Passion”  BWV 245
Wolfgang Amadeus Mozart  (1756 – 1791)
* „Laudate Dominum”  z „Vesperae solennes de confessore”  KV 339 
* “Agnus Dei”  z “Mszy koronacyjnej”  C-dur KV 317                                           
Felix Mendelssohn Bartholdy  (1809 – 1847)
* Sonata B-dur  op.65 nr 4 

Biogramy wykonawców:
Jan Baciak ukończył z wyróżnieniem Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II st. im. I.J.Paderewskiego w Krośnie w klasie organów Tadeusza Rymarza. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie klasy organów dr. hab. Marcina Szelesta (dyplom z wyróżnieniem) oraz klasy klawesynu prof. Magdaleny Myczki i as. Andrzeja Zawiszy. W roku 2012, w ramach programu wymiany studentów Erasmus, studiował grę na organach w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu w klasie prof. Pietera van Dijka oraz prof. Wolfganga Zerera. Jest laureatem III nagrody na II Akademickim Konkursie Organowym „Romuald Sroczyński in memoriam” w Poznaniu, II nagrody na 10º Concorso Internazionale di esecuzione e composizione „Don Vincenzo Vitti” w Castellana Grotte (Włochy) oraz IV nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Organowej Jehana Alaina w Krakowie. Był stypendystą International Summer School in Dartington (Anglia), w ramach którego odbył kurs organowy prowadzony przez D.Titteringtona. Jako członek zespołu muzyki dawnej Soundguardians, zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu i Konkursie Muzyki Dawnej Musica Antiqua Viva w Żorach. Brał udział w kursach interpretacji muzyki organowej oraz klawesynowej prowadzonych przez takich profesorów jak: L.Ghielmi, D.Roth, M.Schmeding, K.Haugsand, M.van Delft, J.Gembalski, D.Zaretsky, K.Urbaniak, A.Henderson, M.Czajka. Jako solista i kameralista koncertował m.in. w Niemczech, Czechach, Słowacji, Anglii, Włoszech, Norwegii, Holandii, Litwie.  Współpracował m.in. z Capellą Cracoviensis oraz Filhrarmonią Krakowską, występując pod batutą takich dyrygentów jak: Andrew Parrott, Fabio Bonizzoni czy Paul Esswood.

Magdalena Barylak, urodzona w Krakowie, absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego krakowskiej Akademii Muzycznej, oraz jej wieloletni pedagog. W 2007 uzyskała tytuł Doktora Sztuk Muzycznych w dziedzinie Wokalistyka. Obecnie prowadzi indywidualne lekcje śpiewu i jest opiekunem wokalnym zespołu chóru oraz solistów w Operze Krakowskiej. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła pod kierunkiem A.Reynolds, J.Beckmann, J.Schleegel, R.Karczykowskiego i B.Szynalskiego. Dwukrotna stypendystka Internationale Bachakademie Helmuta Rillinga w Stuttgarcie. Zadebiutowała w Operze Krakowskiej, jeszcze podczas studiów partią Paminy, w Czarodziejskim flecie W.A.Mozarta. Studenckie zainteresowania muzyką najnowszą w późniejszym okresie zaowocowały licznymi prawykonaniami kompozycji współczesnych m.in. D.D.Kwiatkowskiej, U.Chin, K.Olczaka, M.Negreya, M.Mengjiqiego, S.Tesarowicza czy Z.Krauzego. Jego opera "Iwona, księżniczka Burgunda", w której z wielkim powodzeniem kreowała rolę Królowej Małgorzaty, miała swoją światową prapremierę w Paryżu w 2004r., a 2 lata później weszła do repertuaru Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. Od 2006 r. współpracuje z Operą Krakowską, gdzie śpiewa partie: Hrabiny w "Weselu Figara" W.A.Mozarta, Tatiany w "Eugeniuszu Onieginie" P.Czajkowskiego , Joanny w "Diabłach z Loudun" K.Pendereckiego, Saffi w "Baronie cygańskim" J.Straussa oraz tytułowe role w "Halce" S.Moniuszki,  "Ariadnie na Naxos" R.Straussa, "Aidzie" G.Verdiego, "Tosce" G.Pucciniego, "Madame Butterfly" G.Pucciniego, Fatamorgany w "Miłości do trzech pomarańczy" S.Prokofiewa, a ostanio zadebiutowała w roli Elizabeth, w operze "Tannhäuser" R.Wagnera. Występuje również w innych teatrach operowych w Polsce: w Opera Nova w Bydgoszczy, Operze Śląskiej w Bytomiu, Teatrze Wielkim w Łodzi, Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Podczas letniego festiwalu operowego w Gdańsku „Świętojańskie Świętowanie” wystąpiła w koncertowym wykonaniu opery "Dwaj Foskariusze" G.Verdiego, śpiewając partię Lucrezii Contarini. Od 2007 r. współpracuje   z Operą Wrocławską, w której zadebiutowała tytułową partią w operze  "Hagith"  K.Szymanowskiego, gdzie do chwili obecnej wykonuje także role: Abigaile w "Nabucco" G.Verdiego, żony Baraka w "Kobiecie bez cienia" R.Straussa, Ewy w "Raju utraconym" K.Pendereckiego, Halki w operze 
"Halka" S.Moniuszki. Wystąpiła również w widowisku plenerowym w tytułowej partii  opery "Tosca" G.Pucciniego (2013 i 2016), w Hali Stulecia, w partii Lady Makbet w operze "Makbet" G.Verdiego (2014), w partii Marszałkowej w operze "Kawaler srebrnej róży" R.Straussa (2014) oraz w partii Senty w operze „Latający Holender” R.Wagnera.

Dorota Mentel  -  sopran,  ukończyła w 2002 roku studia w krakowskiej Akademii Muzycznej na Wydziale Wokalno-Aktorskim (gdzie kształciła się cztery lata pod kierunkiem prof. Zdzisławy Donat), uzyskując dyplom z wyróżnieniem w klasie st.wykł. Barbary Niewiadomskiej. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich m.in. pod kierunkiem  prof. A.Reynolds, prof. R.Karczykowskiego i P.Eswooda. W 1999 roku w ramach „Bachakademie” prowadzonej przez prof. Helmutha Rillinga wykonywała partię sopranową w „Credo” Krzysztofa Pendereckiego. Jako solistka występowała z zespołami krakowskiej Filharmonii (m.in. „Missa brevis” B.Grabowskiego, „Gloria” A.Vivaldiego, „Magnificat” i „Kantata  BWV 106” J.S.Bacha, „Stabat Mater” G.B.Pergolesiego, „Te Deum” (Utrecht) G.F.Haendla, „Kantate auf den Tod Kaiser Joseph II” L.van Beethovena) pod dyrekcją m.in. A.Wita i J.Krenza. W Palermo w marcu i kwietniu 2006r., pod dyrekcją Fabio Biondi wykonywała partię solową w operze W.A.Mozarta „Thamos re d’Egitto”. Od 2002 roku współpracuje z Operą Krakowską („Jaś i Małgosia” E.Humperdincka – partie Małgosi, Jutrzenki i Piaskosieja, „Gwałt na Lukrecji” B.Brittena – partia Lucii, „Orfeusz i Eurydyka” Ch.W.Glucka – partia Amora, „Och, Pinokio!” V.Fortina – partia Wróżki, „Carmen” G.Bizeta – partia Frasquity, “Traviata” G.Verdiego – partia Anniny, „Ariadna na Naxos” R.Straussa – partia Echo). W 2009 roku rozpoczęła współpracę z zespołem „Collegium Zieleński”, z którym nagrała pod dyrekcją Stanisława Gałońskiego komplet „Offertoria i Communiones Totius Anni” Mikołaja Zieleńskiego, oraz występowała na licznych koncertach w kraju i za granicą.

Tomasz Paweł Potaczek w 2009 roku ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej w Krakowie. Studiował w klasie fletu traverso Małgorzaty Wojciechowskiej a następnie Petera Holtslaga. Od początku swoich studiów uczestniczył w licznych kursach muzyki dawnej u takich wykładowców jak: R.Brown, L.Duškova, P.Holtslag, J.Semerádova,, J.Wentz oraz M.Wojciechowska. Jest członkiem Towarzystwa Muzycznego im. Haliny Czerny-Stefańskiej i Ludwika Stefańskiego. Jako traversista jest współzałożycielem zespołu muzyki dawnej Estravaganza. Ponadto współpracuje z Capellą Cracoviensis, Consortium Sedinum, Filharmonią Krakowską, a także z zespołami muzyki dawnej Ensamble Barocum, Risonanzą, Intradą, Collegium Copernicus, oraz Baletem Dworskim Cracovia Danza. W 2003 roku ukończył studia psychologiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychodynamicznej, a od 2004 roku wykonuje zawód psychologa i psychoterapeuty, równocześnie rozwijając swoje zdolności muzyczne i koncertując. Tomasz Paweł Potaczek w latach 2005–2019 uczestniczył w wielu przedsięwzięciach estradowych jako solista, kameralista i flecista orkiestrowy w kraju a także za granicą (w Holandii, Słowacji, Czechach, Niemczech, Słowenii oraz na Ukrainie).

Powrót do wszystkich koncertów

© 2024 Polskie Towarzystwo Bachowskie z siedzibą w Krakowie
Strony internetowe: impulsivo.pl