• Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie

Koncerty

27 października
2019

koncert CLVII

Wykonawcy:
Arkadiusz Bialic - organy
Jadwiga Bialic - skrzypce
Anna Woźniakowska - słowo wprowadzające

Program:
Johann Sebastian Bach  (1685 – 1750)
* Piéce d’Orgue  BWV 572
Henri Vieuxtemps  (1820 – 1881)
* Romans na temat z opery „Halka“ Stanisława Moniuszki na skrzypce i fortepian
(Transkrypcja na skrzypce i organy Arkadiusz Bialic)
Władysław Żeleński  (1837 – 1921)
* 3 Preludia ze zbioru 25 preludiów na organy op. 38
Mieczysław Surzyński  (1866 – 1924)
* Chant triste ze zbioru  Improvisations pour orgue op. 36
(Transkrypcja na skrzypce i organy Arkadiusz Bialic)
Louis Vierne  (1870 – 1937)
* Carillon de Westminster ze suity op. 54
Grażyna Bacewicz  (1909 – 1969)
* Sonata da camera  na skrzypce i fortepian
(Transkrypcja na skrzypce i organy Arkadiusz Bialic)

Biogramy wykonawców:
Arkadiusz Bialic – krakowianin, organista, pedagog, animator życia muzycznego, pierwszy polski laureat Grand Prix de Chartres – jednego z najbardziej prestiżowych konkursów organowych na świecie. Studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie, którą w 2000 roku ukończył z wyróżnieniem, w klasie organów prof. Józefa Serafina. W tym czasie uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich, zdobywając cenne doświadczenie w zakresie wykonawstwa historycznego oraz symfonicznej muzyki organowej, m.in. pod kierunkiem Marie-Clair Alain, Guy Boveta, Oliviera Latry, Jona Laukvika, Ludgera Lohmana, Daniela Rotha, Haralda Vogela.  Studia podyplomowe w Hochschule für Musik we Freiburgu otworzyły przed nim szeroki horyzont współczesnej muzyki organowej. To właśnie dzięki współpracy z prof. Zsigmondem Száthmary – światowej sławy organistą i kompozytorem, a jednocześnie uczniem i przyjacielem György Ligetiego i Karlheinza Stockhausena – w jego repertuarze na stałe zagościła muzyka współczesna.
Kolejnym etapem były studia solistyczne w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem, pod kierunkiem wybitnego kompozytora i organisty tytularnego paryskiej bazyliki Sant Sulpice, kontynuatora wielkiej tradycji Charlesa Marie Widora oraz Macela Dupré - prof. Daniela Rotha. W czasie tych studiów, które ukończył dyplomem Konzertexamen-Orgel w 2003 roku, był stypendystą fundacji niemieckich: Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD) oraz Alfred-Toepfer Stifftung. Jest zdobywcą wielu prestiżowych wyróżnień na międzynarodowych konkursach organowych, w tym III. nagrody na Schweizer Orgelwettbewerb w 1998 roku oraz II. nagrody na Międzynarodowym Konkursie Organowym im. Jana Pieterszoona Sweelincka w Gdańsku w 2000 roku. Dwa lata później, jako pierwszy Polak w historii, został laureatem Międzynarodowego Konkursu Organowego Grand Prix de Chartres we Francji (II nagroda), co otworzyło przed nim drogę do międzynarodowej kariery solowej. W ramach działalności koncertowej występował na wielu renomowanych festiwalach w Hiszpanii, Francji, Niemczech, Rosji, Słowacji, Szwajcarii, Ukrainie i we Włoszech, oraz na większości znaczących festiwali organowych w Polsce. Koncertował z towarzyszeniem wielu orkiestr i chórów, w tym Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestr Filharmonii Krakowskiej, Łódzkiej, Ostrawskiej oraz Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. W swoim dorobku ma także szereg prawykonań utworów współczesnych, takich jak Wziemięwzięcie na orkiestrę symfoniczną i organy Wojciecha Widłaka, które wykonał z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Narodowej podczas koncertu inaugurującego 51. Międzynarodowy Festiwal Warszawka Jesień w 2008 roku. Jest także autorem licznych nagrań dla polskiego i słowackiego radia oraz nagrań płytowych. Arkadiusz Bialic jest adiunktem na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz na Akademii Muzycznej w Krakowie, prezesem Fundacji Ars Organi im. Bronisława Rutkowskiego, rzeczoznawcą organowym, a także dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Dni Muzyki Organowej w Krakowie oraz jednego  z wiodących festiwali muzyki dawnej w Polsce - Kromer Biecz Festival.
 
Jadwiga Bialic  grę na skrzypcach studiowała pod kierunkiem prof. Henryka Keszkowskiego w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, a następnie w klasie prof. Teresy Głąbównej i dr Macieja Lulka w Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończyła w 2006 roku. Uczestniczyła w licznych solowych i kameralnych kursach mistrzowskich prowadzonych m. in. przez  Albrechta Breuningera, Teresę Głąbównę, Sirkkę Liisę Kaakinen-Pilch, Nigela Kennedy’ego, Daniela Stabrawę,  a także wielu w kursach orkiestrowych m. in. takich jak Festival junger Künstler Bayreuth, Young Euro Classic czy Junges Klangforum Mitte Europa w Berlinie. Od 2003 roku prowadzi ożywioną działalność koncertową, najpierw jako koncertmistrz Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Krakowie, a następnie w latach 2005-2009 jako drugi koncertmistrz Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, której jest współzałożycielką. Od 2008 roku jest członkiem grupy pierwszych skrzypiec Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie.
Współpracuje z orkiestrami takimi jak Sinfonietta Cracovia, Capella Cracoviensis, Polska Filharmonia Kameralna w Sopocie. Koncertuje ze znakomitymi dyrygentami i solistami, realizując szereg archiwalnych nagrań radiowych oraz znaczących produkcji płytowych (Centaur Reccord USA, Dux, Deutsche Welle, Universal Music). Aktywna również jako kameralistka, występowała m.in. z Paulem Esswoodem, Sirkką Liisą Kaakinen-Pilch, Kevinem Kennerem, grając zarówno na instrumencie historycznym jak i na skrzypcach współczesnych. Jest prymariuszem kwartetu smyczkowego Qarte oraz Żeleński String Quartet. Współtworzy skrzypcowo – organowe Bialic Duo występując na licznych festiwalach muzyki organowej i kameralnej. Jest  współzałożycielem i zarazem koncertmistrzem Kameralnej Orkiestry Smyczkowej „Arco Cracovia” działającej przy Fundacji Ars Organi im. Bronisława Rutkowskiego, której celem jest wspieranie edukacji i rozwoju artystycznego szczególnie uzdolnionej młodzieży. Jadwiga Bialic jest również pedagogiem Małopolskiej Akademii Talentów, gdzie prowadzi warsztaty w zakresie gry w orkiestrze smyczkowej.                                 

Powrót do wszystkich koncertów

© 2024 Polskie Towarzystwo Bachowskie z siedzibą w Krakowie
Strony internetowe: impulsivo.pl