• Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie

Koncerty

31 października
2021

Koncert CLXIV

Wykonawcy:
Michał Białko - organy
Krakowski Konsort Viol da Gamba:
  Mateusz Kowalski (Kierownictwo artystyczne)
  Aleksandra Buczyńska-Kusak
  Rafał Gorczński
  Sylwia Heinrich
  Justyna Rekść-Raubo
  Agata Sanchez Martos
dr Małgorzata Pintal - słowo wprowadzajace

Program:
Johann Sebastian Bach  (1685-1750)
* Fantazja i fuga c-moll BWV 537
Monsieur de Sainte-Colombe  (1640-1700)
* XLIV Concert Tombeau les Regrets
John Dowland  (1562-1626)
* Lacrimae
* Semper Dowland, semper dolens                                  
Johannes Brahms  (1833-1897)
* Z cyklu Elf Choralvorspiele op. 122:
      III. O Welt, ich muß dich lassen
      IV. Herzlich tut mich erfreuen
      V. Schmücke dich, o liebe Seele
      X. Herzlich tut mich verlangen
David Funck  (1648-1699)
* Structurae viola di gambice - Suita g-moll
   (Intrad*Allemande*Courant*Sarabande*Air*Ball*Lamento*Gigue)
Max Reger  (1873-1916)
* Fantazja chorałowa  Ein' feste Burg ist unser Gott  op. 27

Biogramy wykonawców:
Michał Białko ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie organów prof. Andrzeja Białki (dyplom z wyróżnieniem). Jest także absolwentem Conservatorium van Amsterdam, gdzie studiował w klasie organów prof. Pietera van Dijka. W 2021 r. uzyskał stopień doktora sztuki. Jest laureatem II nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Organowym „Mendelssohn-Eben” w Krakowie (2009). Koncertował jako solista i kameralista w Polsce (m.in. festiwale w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Leżajsku, Nowym Sączu i Tyńcu), a także w Austrii, Czechach, Holandii, Niemczech, Norwegii, Portugalii, na Litwie, Ukrainie oraz we Włoszech. Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez profesorów: Joachima Grubicha, Juliana Gembalskiego, Gerharda Gnanna, Bernarda Haasa, Lorenza Ghielmiego, Jacquesa van Oortmerssena, Jaroslava Tůmę i Davida Titteringtona. Współpracuje m.in. z Chórem Mieszanym Katedry Wawelskiej, zespołami Collegium Zieleński i OCTAVA ensemble, a także z Filharmonią Krakowską. Regularnie koncertuje ze skrzypkiem Markiem Polańskim. Prowadzi klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie.

Mateusz Kowalski gry na violi da gamba uczył się w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Współpracuje z kilkoma zespołami muzyki dawnej w kraju i zagranicą (m.in. litewski Brevis Consort czy słowacki Le Nuove Musiche). Od 2012 roku uczy gry na violi w Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2020 roku uzyskał w macierzystej uczelni tytuł doktora sztuk muzycznych. Jest także kierownikiem artystycznym zespołu PERFUGIUM, z którym wykonuje polifonię renesansu ze szczególnym uwzględnieniem repertuaru polskiego.

Aleksandra Buczyńska-Kusak gambistka i wiolonczelistka. Swoje doświadczenie w grze na instrumentach dawnych rozpoczęła w 2014 roku. Pasjonuje się muzyką kameralną epoki klasycyzmu i romantyzmu. Obecnie koordynuje wydarzenia kulturalne i studiuje na Akademii Muzycznej we Wrocławiu i w Krakowie.

Rafał Gorczyński  - urodzony w Gdańsku, gra na violi da gamba, violone, kontrabasie dawnym oraz współczesnym. Studia ukończył w klasie kontrabasu dra Krzysztofa Firlusa w Akademii Muzycznej w Krakowie, a w roku 2020 obronił dyplom w Katedrze Muzyki Dawnej, gdzie studiował grę na violi da gamba pod kierunkiem Mateusza Kowalskiego. Dzięki stypendium doskonalił swoje umiejętności również w Konserwatorium w Amsterdamie pod kierunkiem prof. Mieneke van der Velden. Współpracuje z Capellą Cracoviensis, oraz uczestniczy w organizacji Festiwalu Muzyka w Starym Krakowie.

Sylwia Heinrich - muzykolog, bibliotekarz muzyczny, kustosz kilku edycji wystaw autografów muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej, animator kultury, członek krakowskiego chóru kameralnego Kantorei Sankt Barbara. Obecnie pracuje w Dziale Koordynacji Pracy Artystycznej Filharmonii Krakowskiej oraz jest studentką trzeciego roku Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie violi da gamba Mateusza Kowalskiego.

Justyna Rekść-Raubo - multiinstrumentalistka basowa - gra na wiolonczeli, violi da gamba i violone. Stypendystka Fundacji im. S. Batorego (Irlandia, 1997). Brała udział w licznych kursach i zajęciach mistrzowskich u wybitnych artystów i pedagogów. Obecnie wykłada grę na violi da gamba na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jej muzyczne zainteresowania sięgają także muzyki nowej. Była członkiem zespołu NONSTROM, założonego przez Pawła Mykietyna. Brała udział w prawykonaniach wielu utworów napisanych specjalnie dla zespołu i jako członek zespołu była nominowana do nagrody „Paszport Polityki”. Z inicjatywy Justyny Rekść-Raubo odbyło się wiele wydarzeń muzycznych. Do najważniejszych należy zaliczyć serię koncertów muzyki współczesnej „NONSTROM prezentuje”, a także „Galerię Muzyki AUKSO”, „LUTOSFERY”, „Letnią Filharmonię AUKSO” oraz „BASSO - Międzynarodowe Biennale Dźwięków Niskich”.

Agata Sanchez Martos  studiowała w klasie wiolonczeli i violi da gamba w krakowskiej Akademii Muzycznej. Jest dwukrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Uczestniczyła w licznych kursach mistrzowskich zarówno krajowych jak i zagranicznych. Jej pasją jest kameralistyka – współpracuje z wieloma zespołami, m.in. kwartetem smyczkowym „Amar Corde”, zespołem „Archi’, z zespołami muzyki dawnej, oraz z „Krakowskim Konsortem Viol da Gamba”. Za zasługi w dziedzinie kameralistyki została uhonorowana odznaczeniem „Gloria Artis”. Jest członkiem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie.

Powrót do wszystkich koncertów

© 2021 Polskie Towarzystwo Bachowskie z siedzibą w Krakowie
Strony internetowe: impulsivo.pl