• Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie

Koncerty

27 lutego
2022

Koncert CLXVIII

Wykonawcy: 
Marek Toporowski - klawesyn
Wioletta Wysopal - flet traverso
Paweł Szywalski - słowo wprowadzające

Program: 
Jacques-Martin Hotteterre Le Romain  (1674-1763)
* Premiére Suitte D-dur ze zbioru  „Pièces pour la flûte traversiere“  op. 2
Louis Couperin  (ok.1626-1661)
* Chaconne C-dur  na klawesyn solo
John Stanley  (1712-1786)
* Solo III
Johann Sebastian Bach  (1685-1750)
* Koncert na klawesyn solo g-moll wg Telemanna (?)  BWV 985
* Sonata h-moll na flet i klawesyn obbligato  BWV 1030

Biogramy wykonawców:
Marek Toporowski - klawesynista i organista, kameralista i dyrygent - jest niewątpliwie jednym z najbardziej rozpoznawalnych wykonawców nurtu historycznego w Polsce. Koncertuje również na klawikordzie i historycznych fortepianach. W roku 1991 utworzył specjalizujący się w historycznym wykonawstwie zespół Concerto Polacco, później chór kameralny Sine Nomine. Zainicjował w Warszawie regularny cykl koncertów muzyki oratoryjnej wykonywanej przez w/w zespoły zgodnie z historyczną praktyką wykonawczą. Na swym koncie ma pierwsze polskie wykonania na historycznych instrumentach wielu arcydzieł tej muzyki. Również wiele utworów muzyki staropolskiej zostało po raz pierwszy wykonanych bądź nagranych pod batutą Marka Toporowskiego. Koncertuje w Polsce i za granicą, dokonał kilkudziesięciu nagrań płytowych w Polsce, Niemczech i we Francji. Dokonał m.in. pierwszej rejestracji fonograficznej muzyki klawesynowej Charlesa Nobleta, kompletu dzieł George’a Fredericka Pinto oraz licznych rejestracji historycznych organów w Polsce i Niemczech (m.in. pięć płyt w serii „Organy Dolnych Łużyc”). Wielokrotnie otrzymywał nagrodę i był nominowany do nagrody Fryderyka. Płyta z sonatami fortepianowymi op. 9 Jana Ladislava Dusíka była nominowana do International Classical Music Awards. Jest laureatem I nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (1985). Studia ukończył w Akademii Muzycznej w Warszawie (organy - Józef Serafin, klawesyn - Leszek Kędracki). Następnie doskonalił swe umiejętności we Francji (Strasbourg), Niemczech (Saarbrücken), i Holandii (Amsterdam) pracując pod kierunkiem Aline Zylberajch i Boba van Asperena (klawesyn) oraz Daniela Rotha (organy). Otrzymał Pierwsze Nagrody  Konserwatorium w Strasbourgu w dziedzinie organów i klawesynu oraz Dyplom Koncertowy Musikhochschule des Saarlandes (organy). Jego działalność dydaktyczna przez wiele lat (1991 - 2020) związana była z Akademią Muzyczną w Katowicach. W uczelni tej stworzył klasę klawesynu, następnie orkiestrę barokową i  Katedrę Klawesynu i Historycznych Praktyk Wykonawczych (którą kierował w latach 2012-2015). W latach 2008-2012 pełnił w tej uczelni funkcję prorektora. Dzięki jego działalności po raz pierwszy pojawiły się w polskich uczelniach muzycznych historyczne fortepiany. Powołany w 2016 roku na stanowisko kierownika Katedry Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Krakowie zrezygnował z funkcji w 2018 roku. Prowadzi obecnie w krakowskiej uczelni klasę klawesynu. Jest częstym wykładowcą kursów mistrzowskich. Przez 20 lat współorganizował letnią Akademię Organową w Koszalinie.  Od końca 2020 roku jest również członkiem zespołu Capella Cracoviensis. Kolekcjonuje historyczne instrumenty klawiszowe; prywatny zbiór, wykorzystywany jest do organizowanych pro publico bono  niekomercyjnych koncertów oraz nagrań, eksponowany jest w założonym przez niego zabrzańskim „Fortepianarium”.

Wioletta Wysopal  ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie fletu traverso dr hab. Małgorzaty Wojciechowskiej. Wcześniej została absolwentką Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Nowym Sączu w klasie fletu poprzecznego Ewy Dębskiej. Szczególne zainteresowanie muzyką dawną przejawiała już od najwcześniejszych lat edukacji. Umiejętności i warsztat doskonali poprzez uczestnictwo w Akademiach Muzyki Dawnej zarówno w kraju jak i za granicą. Koncertuje jako solistka i kameralistka grając na instrumencie barokowym oraz klasycznym, a także na współczesnym flecie poprzecznym. Współpracowała z Zabrzańskim Klubem  Muzycznym Fortepianarium, z zespołem Concerto Polacco, z Orkiestrą Barokową macierzystej uczelni oraz kilkukrotnie uczestniczyła w krakowskich festiwalach muzycznych Dni Bachowskie oraz Kraków Bach Festival. Prywatnie interesuje się również szeroko pojętą lingwistyką, biotechnologią oraz inżynierią komputerową. W związku z tym ostatnim, podjęła studia na Politechnice Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki na kierunku Informatyka, gdzie aktualnie jest studentką drugiego roku studiów inżynierskich.

Powrót do wszystkich koncertów

© 2022 Polskie Towarzystwo Bachowskie z siedzibą w Krakowie
Strony internetowe: impulsivo.pl