• Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie

Koncerty

27 listopada
2022

Koncert CLXXIV

Wykonawcy:
Marek Toporowski - organy
Zbigniew Pilch - skrzypce
dr Małgorzata Pintal - słowo wprowadzające

Program:
Johann Sebastian BACH  (1685-1750)
* Passacaglia c-moll  BWV 582
Marek TOPOROWSKI  (1964) 
* Partita na temat „Nun komm der Heiden Heiland“
Johann Sebastian BACH
* V Suita na wiolonczelę  BWV 1011 w transkrypcji na skrzypce Ferdinanda Davida (1810-1873) z wykorzystaniem historycznego instrumentu 
   oraz smyczka
Ernst KÖHLER  (1799-1847)
* Chorał „Wie schön leuchtet uns der Morgenstern“
* Fantazja na temat „Hallelujah” G.F.Haendla z oratorium „Mesjasz”

Biogramy wykonawcow:
Marek Toporowski - klawesynista i organista, kameralista i dyrygent - jest niewątpliwie jednym z najbardziej rozpoznawalnych wykonawców nurtu historycznego w Polsce. Koncertuje również na klawikordzie  i historycznych fortepianach. W roku 1991 utworzył specjalizujący się w historycznym wykonawstwie zespół Concerto Polacco, później chór kameralny Sine Nomine. Zainicjował w Warszawie regularny cykl koncertów muzyki oratoryjnej wykonywanej przez w/w zespoły zgodnie z historyczną praktyką wykonawczą. Na swym koncie ma pierwsze polskie wykonania na historycznych instrumentach wielu arcydzieł tej muzyki. Również wiele utworów muzyki staropolskiej zostało po raz pierwszy wykonanych bądź nagranych pod batutą Marka Toporowskiego. Koncertuje w Polsce i za granicą, dokonał kilkudziesięciu nagrań płytowych w Polsce, Niemczech i we Francji. Dokonał m.in. pierwszej rejestracji fonograficznej muzyki klawesynowej Charlesa Nobleta, kompletu dzieł George’a Fredericka Pinto oraz licznych rejestracji historycznych organów w Polsce i Niemczech (m.in. pięć płyt w serii „Organy Dolnych Łużyc”). Wielokrotnie otrzymywał nagrodę i był nominowany do nagrody Fryderyka. Płyta z sonatami fortepianowymi op. 9 Jana Ladislava Dusíka była nominowana do International Classical Music Awards. Jest laureatem I nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (1985). Studia ukończył w Akademii Muzycznej w Warszawie (organy - Józef Serafin, klawesyn - Leszek Kędracki). Następnie doskonalił swe umiejętności we Francji (Strasbourg), Niemczech (Saarbrücken), i Holandii (Amsterdam) pracując pod kierunkiem Aline Zylberajch i Boba van Asperena (klawesyn) oraz Daniela Rotha (organy). Otrzymał Pierwsze Nagrody  Konserwatorium w Strasbourgu w dziedzinie organów i klawesynu oraz Dyplom Koncertowy Musikhochschule des Saarlandes (organy). Jego działalność dydaktyczna przez wiele lat (1991 - 2020) związana była z Akademią Muzyczną w Katowicach. W uczelni tej stworzył klasę klawesynu, następnie orkiestrę barokową i Katedrę Klawesynu i Historycznych Praktyk Wykonawczych (którą kierował w latach 2012-2015). W latach 2008-2012 pełnił w tej uczelni funkcję prorektora. Dzięki jego działalności po raz pierwszy pojawiły się w polskich uczelniach muzycznych historyczne fortepiany. Od 2016 roku pracuje w krakowskiej Akademii Muzycznej. Jest częstym wykładowcą kursów mistrzowskich. Przez 20 lat współorganizował letnią Akademię Organową w Koszalinie. Jest dyrektorem artystycznym festiwalu „Świętokrzyskie Dni Muzyki Dawnej”. Od końca 2020 roku jest również członkiem zespołu Capella Cracoviensis. Kolekcjonuje historyczne instrumenty klawiszowe; prywatny zbiór, wykorzystywany jest do organizowanych pro publico bono  niekomercyjnych koncertów oraz nagrań, eksponowany jest w założonym przez niego zabrzańskim „Fortepianarium”.

Zbigniew Pilch - jeden z najwybitniejszych skrzypków barokowych, artysta o bardzo szerokich zainteresowaniach, które obejmują muzykę instrumentalną od XVI do XXI w., ze szczególnym uwzględnieniem wirtuozowskiej literatury skrzypcowej. Gra na skrzypcach barokowych i współczesnych, altówce i violi d’amore. Koncertuje jako solista, kameralista i dyrygent. Ukończył Wydział Instrumentalny Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie jego mistrzem był Zbigniew Szlezer. Jednocześnie specjalizował się w grze na skrzypcach barokowych pod kierunkiem Zygmunta Kaczmarskiego. Koncertuje w całej Europie i na świecie z takimi znakomitymi zespołami, jak fiński Baroque Ensemble Battalia, duński Concerto Copenhagen, hiszpański Al Ayre Español, czeska Musica Florea czy belgijskie Collegium Vocale Gent. W Polsce współpracował z prawie wszystkimi zespołami muzyki dawnej. Przez szereg lat był członkiem Sinfonietty Cracovii i od początku działalności Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pełni funkcję jej koncertmistrza. Jako muzyk solista współpracuje z Warszawską Operą Kameralną oraz Warsaw Camerata. W roli dyrygenta występuje m.in. z  NFM Filharmonią Wrocławską, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Radomską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Dolnośląskiej czy Gdyńską Orkiestrą Kameralną Sinfonia Nordica. Zbigniew Pilch ma bogaty dorobek fonograficzny. W marcu 2017 r. ukazała się jego solowa płyta pt. Oświecony wirtuoz (CD Accord). Artysta nagrał także wirtuozowskie Koncerty skrzypcowe Feliksa Janiewicza wraz z Musicae Antiquae Collegium Varsoviense pod dyrekcją Kaia Bumanna (2007). W 2009 r. ukazały się Symfonie nr 103 i 104 Haydna w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej (obecnie NFM Filharmonia Wrocławska) pod dyrekcją Zbigniewa Pilcha. Artysta wziął także udział w licznych, uhonorowanych wieloma nagrodami nagraniach (m.in. International Classical Music Award 2019 dla albumu 17th-Century Sacred Music in Wrocław, Fryderyk 2011 dla płyty Koželuh, Rejcha, Vořišek – Symphonies, Fryderyki 2019 dla CD Mielczewski II, krążka z Widmami Stanisława Moniuszki oraz płyty zawierającej  Stabat Mater Giovanniego Battisty Pergolesiego i Luctus Mariae Pawła Łukaszewskiego, a także Fryderyk 2021 dla albumu z twórczością Mikołaja Zieleńskiego). Zbigniew Pilch w 2019 r. uzyskał stopień doktora habilitowa­nego. Jest profesorem Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, gdzie prowadzi klasę skrzypiec barokowych. Wykłada także podczas kursów mistrzowskich w ramach Festiwalu Varmia Musica w Lidzbarku Warmińskim. Od roku akademickiego 2020/21 pełni funkcję kierownika Katedry Muzyki Dawnej w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Powrót do wszystkich koncertów

© 2022 Polskie Towarzystwo Bachowskie z siedzibą w Krakowie
Strony internetowe: impulsivo.pl