Wykonawcy:
Kolegium Muzyki Ewangelickiej:
Blanka Dembosz-Tondera - sopran, kierownictwo artystyczne
Paulina Garlińska - viola da gamba
Piotr Młynarczyk - viola da gamba
Bogusław Tondera - słowo wprowadzające
Program:
Pieśni pasyjne:
1. Jezus, Syn Boga żywego – staropolska pieśń pasyjna
2. Krzyżu święty nade wszytko – staropolska pieśń pasyjna
3. Dobrotliwość Pańska – Cyprian Bazylik, Jakub Lubelczyk
4. Krzyżu święty i chwalebny – staropolska pieśń pasyjna, Kancjonał Zamojski
5. Patris Sapientia – Mądrość Ojca – pieśń z XVI w. sł. J. Lubelczyk
6. Jezus Chrystus, Bóg Człowiek, mądrość Ojca swego – anonim, autor przekładu polskiego: Walenty z Brzozowa
7. Tren Jeremiasza – Jakub Gembicki, Claude Goudimel
8. Kiedy Pana pochowali – słowa z Zavorkuv, kancjonał 1602, melodia z XVI/XVII w.
9. Ludu, mój ludu – polska pieśń pasyjna
10. Jużem dość pracował – staropolska pieśń pasyjna
11. O głowo coś zraniona – H.L. Hassler/ J.S. Bach
Biogramy wykonawców:
Kolegium Muzyki Ewangelickiej zależnie od repertuaru w zmiennym składzie - to połączenie solistów i kameralistów, z których każdy zajmuje się zarówno muzyką dawną, jak i nową. Duże doświadczenie wykonawcze, niebanalne artystyczne osobowości oraz dobre muzyczne przygotowanie dają członkom zespołu swadę i swobodę twórczą oraz odwagę dokonywania śmiałych interpretacji. Muzycy poszukują nowych brzmień, eksperymentują z formą, ale trzymają się najważniejszego przekazu jakim jest Słowo. W latach 2016 – 2017 zespół wystąpił na licznych festiwalach; między innymi na festiwalu Wielokulturowy Lublin oraz w Gnieźnie podczas Królewskiego Festiwalu Artystycznego. Zarówno jako kameralny ensemble, jak i kilkunastoosobowy skład wykonawczy, zagrał na XVII. Festiwalu Muzyki Pasyjnej i Paschalnej w Poznaniu (Membra Jesu Nostri Dietricha Buxtehudego), brał udział w Festiwalu Głosu Nagłos(y) w Krakowie (Koncert Pieśni Słowa - prawykonanie utworu Et quare Artura Kroschela) , zaistniał również na Festiwalu Muzyki Polskiej. Wystąpił na Krakowskich i Małopolskich Dniach Biblijnych, w Grudziądzu, podczas otwarcia wystawy o Reformacji oraz w kościele ewangelickim w Pokoju w ramach 14. Dni Kultury Niemieckiej na Śląsku Opolskim. W 2019 r. KME brało udział w Dniach Biblijnych w Małopolsce, w I. Ekumenicznym Festiwalu Muzyki i Sztuki Chrześcijańskiej w Nowym Sączu, a także wystąpiło w Żyrardowie podczas festiwalu "Spotkanie z Rejem". Kolegium uświetniło obchody stulecia Polskiego Towarzystwa Ewangelickiego w Sopocie i w Jaworzu. W 2020 r. zespół wystąpił w Wieliczce i w Nowym Sączu w ramach dwóch festiwali: IV. Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej oraz II. Ekumenicznego Festiwalu Muzyki i Sztuki Chrześcijańskiej w Nowym Sączu. We wrześniu 2020 r. założycielka i kierowniczka artystyczna zespołu – Blanka Dembosz-Tondera jako stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wraz z Kolegium Muzyki Ewangelickiej wykonała i nagrała koncert „Pieśni Księgi”. W 2021 i 2022 roku zespół koncertował między innymi w Tarnowskich Górach, w Starym Bielsku, w Radomiu podczas festiwalu „W CIENIU SACRUM – Dni kultury biblijnej” oraz W Jaworzu podczas festiwalu „Cithara Sanctorum Silesia- Festiwal”.
Blanka Dembosz-Tondera, urodzona w Krakowie, ukończyła filologię polską na Uniwersytecie Jagiellońskim (2002r.) oraz śpiew solowy na Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie prof. Ewy Wdowickiej (2009 r.). Podczas studiów powołała do życia Międzywydziałowe Koło Naukowe Muzyki Dawnej. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich pod kierunkiem m.in. prof. Charlotte Lehmann i prof. Roberta Nakonecznego. Jest laureatką III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Iuventus Canti 2009 (Vrable, Słowacja). W swoim repertuarze posiada muzykę różnych epok - od średniowiecza, po utwory współczesne. Dokonuje prawykonań utworów polskich kompozytorów oraz polskich prawykonań dzieł kompozytorów zagranicznych. Dla Blanki Dembosz - Tondery utwory komponowali i komponują: Katarzyna Taborowska, Paulina Załubska, Ewa Fabiańska-Jelińska, Katarzyna Kwiecień-Długosz, Martyna Kosecka, Jerzy Fryderyk Wojciechowski, Mateusz Ryczek, Patryk Lichota, Michał Ossowski, Michał Pawełek, Rafał Zapała, Ryszard Lubieniecki oraz Krzysztof Gawlas. Występowała z zespołem muzyki improwizowanej KakofoNIKT. Brała udział m.in. w 41. i 47. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”, w 11., 13. i 17. Festiwalu Muzyki Pasyjnej i Paschalnej w Poznaniu, w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Improwizowanej FRIV w Poznaniu, w festiwalu Sound Screen Festival w Bydgoszczy, w 28. i 30. Międzynarodowym Festiwalu Kompozytorów Krakowskich, III Krakowskim Festiwalu Akordeonowym oraz Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, z upodobaniem promując polską muzykę nową, w szczególności współczesną muzykę elektroniczną i improwizowaną. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2020r.). Działa też na polu kompozytorskim tworząc muzykę elektroakustyczną (kompozycje były wykonywane podczas „Krakowskich Nocy Poezji” w 2018, 2019 i 2020 roku, podczas koncertu „Pieśni Księgi” we wrześniu 2020 r., a także podczas festiwalu „Księga która łączy” w Żyrardowie we wrześniu 2021r.) Jest założycielką Kolegium Muzyki Ewangelickiej, w którym śpiewa i którym kieruje. Jest też autorką scenariusza i reżyserką koncertu „Po drugiej stronie Lete” (premiera podczas Festiwalu Muzyki Pasyjnej i Paschalnej 2013r.), pomysłodawczynią i reżyserką spektaklu „Krzątaczki” ( premiera Kraków 2015r.), reżyserką, scenarzystką i aktorką spektaklu „Mironalia” ( premiera Kraków 2022r.), była dyrektorką artystyczną i pomysłodawczynią Festiwalu Głosu „Nagłos(y)” (Kraków 2017r.), dyrektorką artystyczną II Ekumenicznego Festiwalu Muzyki i Sztuki Chrześcijańskiej w Nowym Sączu ( 2020r.), jest dyrektorką artystyczną festiwalu „Księga, która łączy”w Żyrardowie (2021r.), dyrektorką artystyczną Festiwalu „Juxta Crucem”, dyrektorką artystyczną Festiwalu „W Cieniu Sacrum – Dni Kultury Biblijnej” w Radomiu oraz inicjatorką i współtwórczynią ogólnopolskich warsztatów „Muzyka współczesna da się lubić!” w PSM II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie w 2013 r. Jest pedagogiem śpiewu i prowadzi własne studio wokalne.
Paulina Małgorzata Garlińska jest absolwentką klasy gitary w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Ukończyła studia podyplomowe dla menagerów kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Występowała min. na Festiwalach „Miasto Gwiazd” w Żyrardowie, XXI Pasymskie Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej, II Wschodni Festiwal Muzyki Dawnej w Zamościu. W ramach sesji naukowej w rodzimej Akademii wygłosiła referat o twórczości łódzkich kompozytorów na gitarę i klawesyn oraz brała udział w koncercie w sesji naukowej „Klawesyn bez granic”. Prowadzi ożywioną działalność koncertową jako solistka i kameralistka. W zespole Due Corde dokonuje prawykonań nieznanych bliżej kompozycji na ten skład instrumentalny. Swoje umiejętności doskonaliła na wielu kursach dla instrumentalistów pod okiem wybitnych wykładowców. Obecnie studiuje grę na violi da gamba w Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie dr Justyny Młynarczyk i mgr Piotra Młynarczyka.
Piotr Młynarczyk ukończył PSM w Częstochowie w klasie wiolonczeli Siergieja Rysanova. W 2015 roku ukończył studia magisterskie w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie violi da gamba Justyny Krusz. Swoje umiejętności rozwijał także na kursach i warsztatach u takich pedagogów jak Guido Balestracci, Bruno Cocset, Mauro Valli, Markus Mollenbeck, Alison McGillivray. Współpracował z zespołami muzyki dawnej takimi jak Gambasada, Filatura di Musica, Consortium Sedinum, Capella Cracoviensis, Floripari, Harmonia Sacra, Gradus ad Parnassum, Senza Battuta, Konfraternia Caper Lubliniensis. Jako pedagog współpracuje z dziecięcym zespołem Scholares Minores Pro Musica Antiqua w Poniatowej. Specjalizuje się w wykonawstwie XVII-wiecznej francuskiej muzyki gambowej.
Powrót do wszystkich koncertów