• Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie

Koncerty

30 kwietnia
2023

Koncert CLXXIX

Wykonawcy:
Zespół "MUSICA GRAZIOSA":
- Paulina Tkaczyk-Cichoń - flet traverso, klawesyn, organy
- Ewa Rzetecka-Niewiadomska - klawesyn, organy

Program:

300 rocznica urodzin Christlieba Siegmunda BINDERA

Christlieb Siegmund Binder  (1723-1789)
* Sonata G-dur nr 1  na flet i klawesyn
* Sonata D-dur nr 2 op.1  na klawesyn solo
Krzysztof Grzeszczak  (1965)
* Mezofonia: Arabeska (cz. 4) i Chorał
* Canzona quasi chorea  na organy
Johann Christian Bach  (1735-1782)
* Sonata C-dur op.15 nr 6  na organy na cztery ręce
Ludwig van Beethoven  (1770-1827)
* Sonata D-dur op.6  na klawesyn na cztery ręce

Biogramy wykonawców:

Paulina Tkaczyk-Cichoń – doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie klawesynu Prof. Bogumiły Gizbert-Studnickiej oraz Hochschule für Musik we Freiburgu w klasie klawesynu i pianoforte Prof. Roberta Hilla (dyplomy z wyróżnieniem). Ukończyła również studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Monachium w klasie klawesynu Prof. Christine Schornsheim, uzyskując Dyplom Koncertowy. Studiowała także grę na flecie barokowym traverso u Prof. Karla Kaisera oraz u Prof. Michaela Schmidta-Casdorffa. Swoje umiejętności rozwijała na wielu mistrzowskich kursach klawesynowych i fletowych. Pracowała wtedy pod kierunkiem takich profesorów jak: H. Dreyfus, K. Gilbert, C. Tilney, B. van Asperen, R. Kohnen, J. Christensen, I. Wjuniski, W. Kłosiewicz, B. Kuijken, J. Ogg, R. Brown. W 2003 roku zdobyła wyróżnienie na Konkursie Klawesynowym Wyższych Uczelni Niemieckich w Saarbrücken. Za szczególne osiągnięcia artystyczne otrzymała Nagrodę Edukacyjną Miasta Krakowa, trzykrotnie Stypendium Twórcze Miasta Krakowa, „Sapere Auso” Małopolskiej Fundacji Stypendialnej, Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP „Młoda Polska”, Stypendium DAAD Deutscher Akademischer Austausch Dienst. W 2002 roku założyła zespół „Cantica Sacra”, następnie „Musica Graziosa” oraz „Finesis Trio” w 2008 roku. Współpracuje również z wieloma zespołami polskimi i zagranicznymi. Prowadzi kursy i wykłady poświęcone wykonawstwu muzyki dawnej. W obszarze jej zainteresowań repertuarowych znajduje się także muzyka współczesna. Koncertuje jako klawesynistka, pianistka i flecistka w kraju i za granicą. Brała udział w wielu prestiżowych festiwalach i koncertach w Polsce, Francji, Niemczech, Słowacji i Szwajcarii – były to między innymi: XXIX Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, XIII Ogólnopolski Festiwal „Tydzień Talentów w Tarnowie”, Tynieckie Recitale Organowe, Muzyka w Starym Klasztorze w Łodzi-Łagiewnikach, „Tempus Paschale” w Lublinie, Gliwicki Festiwal Bachowski, III Festiwal Cichej Muzyki w Toruniu, 32 Międzynarodowy Festiwal „Muzyka w Starym Krakowie”, XIX Festiwal Muzyki Dawnej w Zamku Królewskim w Warszawie, XI Międzynarodowy Festiwal Organowy w Zakopanem, XVI i XVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Wolsztynie, „Letnie Podgórskie Koncerty” w Krakowie, VIII Festiwal „Muzyka na Szczytach”, XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej w Wasilkowie, Mikołowskie Dni Muzyki, V Międzynarodowy Festiwal „Polart”, Festiwal im. G. G. Gorczyckiego, XXIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej w Jędrzejowie, koncerty w cyklu „Wieczory Wawelskie” oraz wielokrotnie w festiwalach: „Młodzi Artyści w Krakowie”, Dni Bachowskie, Festiwal de Musique Baroque d’Auvergne  (Francja). W swoim dorobku fonograficznym posiada cztery płyty: ● debiutancką – solową płytę Ch. S. Binder: Sei Suonate per il Cembalo op.1 (DUX Recording Producers, 2014 r.), ● Amor Sacro Amor Profano (Ëvoe Records, 2015 r.) nagraną z Europejską Kameralną Orkiestrą Barokową „Il Giardino d’Amore”, ● Słońce zaklęte w dźwiękach Hiszpanii i Włoch (MP-Studio, 2017 r.) zarejestrowaną przez zespół „Finesis Trio”, którego jest członkiem oraz ● najnowszy krążek zawierający Sonaty i Divertimento na klawesyn i flet traverso Ch. S. Bindera (Agencja Artystyczna GAP, 2020 r.). W czasie tego nagrania Paulina Tkaczyk wystąpiła w podwójnej roli, grając zarówno na klawesynie jak i flecie traverso. Towarzyszyły jej Bogumiła Gizbert-Studnicka (klawesyn) oraz Karolina Jesionek (flet traverso). Ma na swoim koncie również pierwszą publikację książkową Stylistyczna różnorodność w twórczości Christlieba Siegmunda Bindera na przykładzie zbioru Sonat Klawesynowych op. 1 – między barokiem a klasycyzmem (Musica Iagellonica, 2017 r.).


Ewa Rzetecka-Niewiadomska  w roku 2003 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Łodzi w klasie klawesynu prof. Leszka Kędrackiego, a w 2008 roku studia podyplomowe w Konserwatorium Muzycznym w Genewie w klasie klawesynu solowego prof. Alfonso Fedi. W 2014 zdobyła tytuł Maestro al Cembalo w klasie prof. Leonardo Garcia Alarcon w Konserwatorium genewskim i nagrodę specjalną Groux-Extermann za wystawienie opery John Blow „Venus and Adonis”. Odbyła kursy mistrzowskie u wybitnych klawesynistów, takich jak: Władysław Kłosiewicz (Polska), Ketil Haugsand (Norwegia, Portugalia), Pierre Hantai (Francja), George Kiss (Szwajcaria, Włochy), Luca Skandali (Włochy), Liuwe Tamminga (Włochy), Ton Koopman (Holandia). Studiowała grę na organach w Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. Ireny Wisełki-Cieślar, następnie u prof. Marcelo Giannini w Genewie i Liuwe Tamminga w Bolonii. Koncertowała solowo jako klawesynistka i organistka, kameralnie i w orkiestrach, w Polsce i za granicą. Regularnie współpracuje z zespołem Atelier Baroque de l'Orchestre de la Suisse Romande, w duecie z flecistą Carlo Jansem jako zespół Duo impetuoso, barytonem Hubertem Niewiadomskim tworząc Duo Polonais, flecistką Eweliną Zawiślak jak Duo E&E wykonując muzykę współczesną na flet i klawesyn, a także z Pauliną Tkaczyk jako Musica Graziosa. Współpracowała z Teatrem Wielkim w Łodzi, jak również z zespołem Cappella Genevensis, francusko-szwajcarską grupą specjalizującą się w wykonywaniu małych oper barokowych z pokazami multimedialnymi. Regularnie od 2010 bierze udział jako pedagog  i akompaniator w Międzynarodowym Forum Fletowym w Luksemburgu. W 2009 roku nagrała płytę Barok w Europie wraz z flecistką Joanną Woszczyk- Garbacz (ARS Sonora), w 2011 roku muzykę do sonetów aktora Andrzeja Żarneckiego, w 2017 – solowe suity klawesynowe H. Purcella (DUX). W 2018 roku ukazała się również płyta zespołu Kapela Polonica, z którym to regularnie koncertuje i nagrała kantaty sakralne G. Ph. Telemanna (ARS Sonora). Pracuje jako adiunkt w łódzkiej Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów. W 2018 roku uzyskała tytuł doktora habilitowanego.

Powrót do wszystkich koncertów
© 2024 Polskie Towarzystwo Bachowskie z siedzibą w Krakowie
Strony internetowe: impulsivo.pl