• Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie

Koncerty

25 lutego
2024

Koncert CLXXXVII

Wykonawcy:
Jadwiga Kowalska - organy
Dorota Mentel - sopran
Iwona Sułkowska-Kozłowska - nezzosopran
dr Wojciech Marchwica prof UJ w Krakowie - słowo wprowadzające

Program:
August Gottfried Ritter  (1811-1885)
* Sonata d-moll op. 11 nr 1
Johann Sebastian Bach  (1685-1750)
* O Mensch bewein dein Sünde groß  BWV 622
 Healey Willan  (1880-1968)
* Five Preludes on Plainchant Melodies
    - Aeterna Christi munera
    - Christe, Redemptor omnium
    - Ecce jam noctis
    - Ave maris stella
    - Urbs Hierusalem beata
Giovanni Battista Pergolesi  (1710-1736)
* Stabat Mater
    - Duetto  Stabat mater dolorosa
    - Aria  Quae moerebat et dolebat
    - Aria  Vidit suum dulcem natum
    - Duetto  Fac, ut ardeat cor meum
    - Duetto  In flammatus et accensus
    - Duetto  Quando corpus morietur
                   Amen.

Biogramy wykonawców:
Jadwiga Kowalska jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Studiowała w klasie organów prof. Joachima Grubicha. W latach 1994-1998 doskonaliła swoje umiejętności w Konserwatorium w Lozannie (Szwajcaria) pod kierunkiem prof. Kei Koito. Studia ukończyła otrzymując najwyższą ocenę - „ premier prix” z wyróżnieniem - jednogłośnie przyznaną przez jury. W latach 1994-1998 piastowała stanowisko głównego organisty w kościele ewangelicko-reformowanym Saint Luc w Lozannie. Była również organistką w kościele ewangelicko-augsburskim Świętej Trójcy w Lublinie. Prowadzi działalność artystyczną obejmującą koncerty w kraju i za granicą (Słowacja, Chorwacja, Włochy, Szwajcaria, Francja, USA). Dokonała nagrań dla Radio Suisse Romande i Radio Chablais. Obecnie pracuje jako adiunkt w Instytucie Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Prowadzi również zajęcia z zakresu gry na organach w Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Tadeusza Szeligowskiego w Lublinie. W roku 2016 nagrała na najstarszych polskich organach w Kazimierzu Dolnym płytę z utworami liturgicznymi z Tabulatury Jana z Lublina, a w 2017 w Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie uzyskała stopień doktora habilitowanego.

Iwona Sułkowska-Kozłowska – ukończyła z wyróżnieniem studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Ewy Kowalczyk oraz studia podyplomowe w Staatliche Hochschule für Musik w Karlsruhe w klasie śpiewu Margi Schiml. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich prowadzonych przez m. in. R. Karczykowskiego, Ch. Elssnera. W latach 2002 - 2006 na stałe współpracowała z Berliner Rundfunkchor. Od 2007 roku jest artystką Chóru Filharmonii Krakowskiej. Współpracowała z orkiestrami i zespołami kameralnymi w kraju i za granicą m.in. Krakowską Orkiestrą Kameralną, Marburger Kammerorchester, Neues Orchester Karlsruhe, Vokal Ensemble w Karlsruhe, SWR Sinfonieorchester Baden-Baden/Freiburg, Berliner Rundfunkchor, Berliner Philharmoniker, Cracow Singers, Collegium Zieleński, Górecki Chamber Choir, Chórem Polskiego Radia, Capellą Cracoviensis oraz z wybitnymi dyrygentami, m.in. F.Haider, Sir S.Rattle, K.Nagano, R.Gritton, S.Parkman, S.Halsey, U.Gronostay, S.Brauns, J.Wood, M.Gielen, A.Liebreich, O.Rudner, K.Penderecki, G.Chmura, J.Kaspszyk, E.Savchuk, H.Rilling.
 
Dorota Mentel  -  sopran,  ukończyła w 2002 roku studia w krakowskiej Akademii Muzycznej na Wydziale Wokalno-Aktorskim (gdzie kształciła się cztery lata pod kierunkiem prof. Zdzisławy Donat), uzyskując dyplom z wyróżnieniem w klasie st.wykł. Barbary Niewiadomskiej. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich m.in. pod kierunkiem  prof. Annny Reynolds, prof. Ryszarda Karczykowskiego i Paula Eswooda. W 1999 roku w ramach „Bachakademie” prowadzonej przez prof. Helmutha Rillinga wykonywała partię sopranową w „Credo” Krzysztofa Pendereckiego. Jako solistka występowała z zespołami krakowskiej Filharmonii (m.in. „Missa brevis” B.Grabowskiego, „Gloria” A.Vivaldiego, „Magnificat” i „Kantata  BWV 106” J.S.Bacha, „Stabat Mater” G.B.Pergolesiego, „Te Deum” (Utrecht) G.F.Haendla, „Kantate auf den Tod Kaiser Joseph II” L.van Beethovena) pod dyrekcją m.in. A.Wita i J.Krenza. W Palermo, w marcu i kwietniu 2006r., pod dyrekcją Fabio Biondi, wykonywała partię solową w operze W.A.Mozarta „Thamos re d’Egitto”. Od 2002 do 2016 roku współpracowala z Operą Krakowską („Jaś i Małgosia” E.Humperdincka – partie Małgosi, Jutrzenki i Piaskosieja, „Gwałt na Lukrecji” B.Brittena – partia Lucii, „Orfeusz i Eurydyka” Ch.W.Glucka – partia Amora, „Och, Pinokio!” V.Fortina – partia Wróżki, „Carmen” G.Bizeta – partia Frasquity, “Traviata” G.Verdiego – partia Anniny, „Ariadna na Naxos” R.Straussa – partia Echo). W 2009 roku rozpoczęła współpracę z zespołem „Collegium Zieleński”, z którym nagrała pod dyrekcją Stanisława Gałońskiego komplet „Offertoria i Communiones Totius Anni” Mikołaja Zieleńskiego, oraz występowała na licznych koncertach w kraju i za granicą. Od wielu lat jest artystą Chóru Mieszanego Filharmonii Krakowskiej, oraz członkiem Polskiego Towarzystwa Bachowskiego.
 

 


Powrót do wszystkich koncertów

© 2024 Polskie Towarzystwo Bachowskie z siedzibą w Krakowie
Strony internetowe: impulsivo.pl