• Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie

Koncerty

28 kwietnia
2024

Koncert CLXXXIX

Wykonawcy:
Olha Shpynda (Ukraina) - organy
Maria Erdman - klawikord
Dominika Micał - słowo wprowadzające

Program:
Johann Sebastian Bach  (1675-1750)
* Toccata i fuga F-dur  BWV 540
César Franck  (1822-1890)   
* Pièce héroique
Carl Philipp Emanuel Bach  (1714-1788) 
 * 23 Pièces characteristiques  Wq 117:
            La Borchward: Polonoise
            La Prinzette
            La Gleim: Rondeau
Johann Sebastian Bach
* Fantasia chromatica  BWV 903
Maciej Zakrzewski 
* Calling for Peace
Johann Sebastian Bach
* Pièce d’orgue  BWV 572

Biogramy wykonawców:
Olha Shpynda pochodzi z miasteczka Podwołoczyska na Ukrainie. Studiowała Teorię Muzyki w Koledżu Muzycznym im. S. Kruszelnickiej w Tarnopolu, a w roku 2023 ukończyła studia magisterskie z Muzykologii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II (to właśnie tam pod fachowym nadzorem dr hab. Jadwigi Kowalskiej zaczęła naukę gry na organach). Obecnie kontynuuje edukację, studiując na II roku studiów licencjackich w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, w klasie organów prof. dra hab. Andrzeja Białki. Uczestniczyła w kursach organowych prowadzonych przez między innymi Ullę Krigul (Estonia), Halynę Bulybenko (Ukraina), Romana Peruckiego (Polska), Krzysztofa Urbaniaka (Polska), Daniela Rotha (Francja). Jako solistka miała okazję współpracować zarówno z orkiestrą symfoniczną Filharmonii Lubelskiej, jak i z Ukraińską Orkiestrą Festiwalową we Lwowie. Współpracowała również z orkiestrą kameralną i zespołem wokalnym Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. W 2021 roku otrzymała studencką nagrodę „Lubelski Akant Przedsiębiorczości” za osiągnięcia muzyczne. W 2022 roku zrealizowała projekt muzyczny „Temat miłości w językach słowiańskich” dzięki Stypendium Kulturalnemu Bogdanki w Chatce Żaka. Aktywnie uczestniczyła jako chórzystka w licznych projektach oraz wyjazdach zagranicznych Chóru Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, m.in. z symfoniczną orkiestrą Münster oraz Izraelską Symfoniczną Orkiestrą Rishon LeZion.

Maria Erdman - organistka i teoretyk muzyki. Naukę gry na organach rozpoczęła w Państwowym Liceum Muzycznym im. K. Szymanowskiego w Warszawie, pod kierunkiem prof. Marietty Kruzel-Sosnowskiej. W roku 1999 ukończyła Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Andrzeja Chorosińskiego a następnie studia podyplomowe w Conservatorium van Amsterdam u prof. Menno van Delfta (klawikord) i prof. Pietera van Dijka (organy). Pracę magisterską na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki obroniła w 1998 pod kierunkiem prof. Jerzego Erdmana. Występuje z koncertami na festiwalach muzycznych w Polsce i za granicą, jako solistka i kameralistka. Działalność muzyka-wykonawcy łączy z pracą teoretyka, opracowując źródła repertuaru polskiego i podejmując zagadnienia wykonawstwa muzyki dawnej. Posiada doktorat w dziedzinie sztuk muzycznych, poświęcony repertuarowi intawolacji na instrumenty klawiszowe, zachowanych na terenach Rzeczypospolitej. Zajmuje się promocją klawikordu i repertuaru na klawikord w audycjach telewizyjnych i radiowych. Posiada w dorobku pionierskie nagrania płytowe - w roku 2006 zarejestrowała pierwsze w Polsce nagranie na klawikordzie, zrealizowane w wydawnictwie „Acte Préalable” i zawierające „Arie z różnych Autorów zebranych z kancjonału S.S. Klarysek w Starym Sączu z 1768 roku. W 2012 nagrała organowe utwory Feliksa Nowowiejskiego na organach Katedry w Olsztynie, na płycie dołączonej do książki „Warmia - Krajobraz Pojednania. Ermland - Landschaft der Zuversicht”. W  roku 2018 pod jej kierownictwem muzycznym zarejestrowane zostało z poznańskim zespołem „Musica Maxima” prawykonanie Requiem J. Paszkiewicza, uhonorowane dołączeniem do „kapsuły czasu”, zakopanej w 2021 roku w podziemiach Placu Kolegiackiego w celu upamiętnienia poznaniaków pochowanych w dawnym kościele kolegiackim pw. św. Marii Magdaleny. Maria Erdman współpracuje z Karoliną Zych (flet traverso) oraz Justyną Młynarczyk (viola da gamba), koncentrując się na repertuarze epoki Empfindsamkeit i roli klawikordu, jako instrumentu akompaniującego.
Jej improwizacje na klawikordzie zarejestrowano ponadto na płytach „Pieśni do Świętych Pańskich” i „ja Mazurki”, zaś powiązania muzyki tradycyjnej z muzyką dawną skłaniają artystkę do współpracy z muzykami specjalizującymi się w repertuarze ludowym - miedzy innym z Adamem Strugiem, z którego zespołem „Monodia polska” artystka realizuje projekt wykonania „Melodii na Psałterz” Mikołaja Gomółki w unikalnej obsadzie tradycyjnego śpiewu z akompaniamentem organowym. Maria Erdman wykłada grę na klawikordzie, jako specjalizację w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu oraz jako fakultet w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. W roku 2005 otworzyła w Zespole Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie klasę organów, którą prowadzi do dziś. W latach 2002-2017 prowadziła w Muzeum Pałacu w Wilanowie opracowane przez siebie, autorskie zajęcia edukacyjne dla młodzieży „Sekrety Pałacowych Muz”. Współpracuje z Krajowym Funduszem na Rzecz Dzieci. Jest współtwórcą i wykładowcą Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie.


Powrót do wszystkich koncertów

© 2024 Polskie Towarzystwo Bachowskie z siedzibą w Krakowie
Strony internetowe: impulsivo.pl