Wykonawcy:
Andrzej Zawisza - klawesyn
Anna Śliwa - skrzypce
Tomasz Potaczek - flet traverso
dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz prof. AMKP w Krakowie - słowo wprowadzające
Program:
Johann Sebastian BACH (1685-1750)
* Sonata na skrzypce i klawesyn h-moll BWV 1014
* Sonata na flet, skrzypce i klawesyn G-dur BWV 1038
* Sonata na skrzypce i klawesyn E-dur BWV 1016
Biogramy wykonawców:
Andrzej Zawisza z wyróżnieniem ukończył studia na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie klawesynu prof. Magdaleny Myczki. Na tejże uczelni odbył również studia podyplomowe w klasie klawesynu prof. Elżbiety Stefańskiej. Studiował również w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, w klasie klawesynu Jamesa Johnstone’a, oraz śpiewu Andrew Watts’a, gdzie otrzymał: Postgraduate Diploma in Music Performance (PgDip), oraz Master of Music Degree (MMus) z wyróżnieniem. Swój warsztat wokalny kształcił również pod kierunkiem Mhairi Lawson i Emmy Kirkby. Jako wokalista współpracuje z wieloma zespołami chóralnymi (Chór Polskiego Radia), licznymi zespołami kameralnymi, oraz z zespołami specjalizującymi się w wykonawstwie muzyki dawnej (Vasa Consort), często wykonując partie solowe. Jako klawesynista (solista, kameralista i ceniony realizator basso continuo) współpracuje z licznymi zespołami kameralnymi i orkiestrowymi w kraju i za granicą. Andrzej Zawisza jest finalistą polskiej edycji Międzynarodowego Konkursu Wokalnego „Orfeusz” z okazji 400-lecia premiery „Orfeusza” Claudio Monteverdiego oraz zdobywcą pierwszej nagrody na VIII Broadwood Harpsichord Competition w Londynie (2005), a także laureatem Stypendium Twórczego i Nagrody Miasta Krakowa oraz Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie muzyki. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej i Towarzystwa Bachowskiego w Krakowie oraz współzałożycielem zespołu Estravaganza, z którym dokonał multimedialnego nagrania wybranych kantat Jana Sebastiana Bacha dla japońskiej wytwórni IMC Music Publisher Ltd. Jest adiunktem w Katedrze Muzyki Dawnej na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, współpracuje również z Wydziałem Wokalno-Aktorskim tejże uczelni. W 2016 otrzymał stopień doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka, a w roku 2025 tytuł doktora habilitowanego. W latach 2022-2024 roku pełni funkcję asystenta Kierownika Artystycznego Chóru Polskiego Radia w Lusławicach.
Anna Śliwa - skrzypaczka o wielostronnych zainteresowaniach, pasjonatka edukacji muzycznej najmłodszych dzieci. Jest absolwentką Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Krakowie w zakresie skrzypiec współczesnych i skrzypiec barokowych. Specjalizuje się w solowym i kameralnym repertuarze dzieł muzyki dawnej, a także w improwizowanym wykonawstwie zabytków muzyki przedrenesansowej i etnicznej. W repertuarze muzyki dawnej wykorzystuje altówkę i skrzypce barokowe, lirę da braccio, violę d'amore, Fidel i pochette. Współpracowała z większością polskich zespołów muzyki dawnej, np. Ars Cantus, Concerto Polacco, Il Tempo, a także z austriackim zespołem Pandolfis Consort Wien. W latach 2007 - 2020 prowadziła zespół instrumentów historycznych Intrada, współdziałający ściśle z Baletem Dworskim Cracovia Danza, wykonujący głównie muzykę związaną z tańcem i innymi formami przedstawień scenicznych. Pracowała jako skrzypaczka w zespole Capella Cracoviensis (1992 - 1995) i altowiolistka w Zespole Instrumentów Dawnych Musicae Antique Collegium Varsoviense Warszawskiej Opery Kameralnej (2001 - 2004). Brała udział w licznych nagraniach płytowych oraz w prestiżowych festiwalach, m. in. Europäisches Musikfest Stuttgart, Arte Sintesi Enschede, Wratislavia Cantans, Festiwal van Vlaanderen Brugge, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, występowała na Expo 2003 i podczas Roku Polskiego w Paryżu. Osobnym nurtem jej działalności jest pedagogika skrzypcowa. Prowadzi klasę skrzypiec w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie.
Tomasz Paweł Potaczek w 2009 roku ukończył z wyróżnieniem studia w krakowskiej Akademii Muzycznej. Studiował w klasie fletu traverso Małgorzaty Wojciechowskiej a następnie Petera Holtslaga. Od początku swoich studiów uczestniczył w licznych kursach muzyki dawnej u takich wykładowców jak: Rachel Brown, Lucie Duškova, Peter Holtslag, Jana Semerádova, Jed Wentz oraz Małgorzata Wojciechowska. Jest członkiem Towarzystwa Muzycznego im. Haliny Czerny-Stefańskiej i Ludwika Stefańskiego. Jako traversista jest współzałożycielem zespołu muzyki dawnej Estravaganza. Współpracował ponadto z Capellą Cracoviensis, Consortium Sedinum, Filharmonią Krakowską, {oh!} Orkiestrą Historyczną, Baletem Dworskim Cracovia Danza a także licznymi zespołami muzyki dawnej jak: Ensamble Barocum, Risonanza, Intrada, Collegium Copernicus. Tomasz Potaczek w 2003 roku ukończył studia psychologiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychodynamicznej, a od 2004 roku wykonuje zawód psychologa i psychoterapeuty, równocześnie rozwijając swoje zdolności muzyczne i koncertując. Od 2019 roku prowadzi klasę fletu barokowego w Szkole Muzycznej I i II stopnia im. B. Rutkowskiego w Krakowie. Tomasz Paweł Potaczek od 2005 roku uczestniczył w wielu przedsięwzięciach estradowych jako solista, kameralista i flecista orkiestrowy w kraju a także za granicą (w Holandii, Słowacji, Czechach, Niemczech, Ukrainie oraz Słowenii).
Powrót do wszystkich koncertów