• Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie

Koncerty

29 maja
2016

Koncert CXXIV

Wykonawcy:
Andrzej Zawisza - klawesyn
Michaela Koudelková - flet prosty
Justyna Rekść-Raubo - viola da gamba
dr hab. Maciej Jabłoński - słowo wprowadzające

Program:
Johann Sebastian Bach (1685 - 1750)
* Sonata G-dur  BWV 1039
* Trio Sonata d-moll  BWV 527
* V Suita francuska G-dur  BWV 816
* Trio Sonata C-dur  BWV 529
* Sonata g-moll  BWV 1034

Biogramy wykonawców:
Andrzej Zawisza z wyróżnieniem ukończył studia na Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie klawesynu prof. Magdaleny Myczki, oraz studia podyplomowe w klasie klawesynu prof. Elżbiety Stefańskiej. W latach 2003-2005 studiował w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, w klasie klawesynu Jamesa Johnstone’a oraz śpiewu Andrew Watts’a, gdzie otrzymał: Postgraduate Diploma in Music Performance oraz Master of Music Degree (z wyróżnieniem). Swój warsztat wokalny kształcił również pod kierunkiem Dame Emmy Kirkby i Mhairi Lawson. Jako klawesynista (solista i kameralista) współpracuje z wieloma zespołami muzyki dawnej m. in. Florilegium, Sonnerie, La Serenissima, Camerata Vivaldi, The English Baroque Trio, Phantasticus, oraz z wieloma orkiestrami i zespołami kameralnymi w kraju, m. in. Opera Krakowska, Filharmonia Krakowska, Filharmonia Rzeszowska, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Tarnowska Orkiestra Kameralna, z którą dokonał nagrań utworów Vivaldiego, Albinoniego i Haendla. Jako realizator basso continuo pracował pod kierunkiem Monici Huggett, Rachel Podger, Anthony Rooleya, Paula Goodwina, Jacqussa Ogga, Łukasza Borowicza oraz Christiana Curnyna. Był trzykrotnym stypendystą Dartington International Summer School w klasie klawesynu Colina Tilney’a, oraz uczestnikiem międzynarodowych kursów w Jerozolimie w klasie Johna Tolla, w Cambridge w klasie Petera Holmana, w Casa de Mateus w klasie Jacquesa Ogga, oraz w licznych warsztatach, które prowadzili: Elżbieta Stefańska, Huguette Dreyfus, Kenneth Gilbert, Mark Kroll, Jacques Ogg i Kenneth Weiss. Laureat Stypendium Twórczego i Nagrody Miasta Krakowa (2001) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2002) w dziedzinie muzyki. Zdobywca pierwszej nagrody na VIII Broadwood Harpsichord Competition w Londynie (2005) – konkurs ten odbywał się na oryginalnych (muzealnych) instrumentach z kolekcji Benton Fletcher, która mieści się w Fenton House, Hampsted w Londynie. Koncertował na Ukrainie, w Szwajcarii, Niemczech, Francji, Włoszech, Austrii, Portugalii, Hiszpanii, Izraelu, Irlandii, Anglii (Wigmore Hall, Saint-Martin-in-the-Fileds, Fenton House, Handel House) i Szkocji (recitale na muzealnych instrumentach z Russel Collection w Santa Cecylia Hall w Edynburgu, Benton Fletcher Collection w Fenton House w Londynie, Cobe Collection w Hatchlands). Andrzej Zawisza jest asystentem w Katedrze Klawesynu i Instrumentów Dawnych, współpracuje również z wydziałem wokalnym Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej i Towarzystwa Bachowskiego w Krakowie oraz założycielem i kierownikiem artystyczny zespołu Estravaganza, z którym dokonał multimedialnego nagrania kantat Jana Sebastiana Bacha dla japońskiej wytwórni IMC.

Michaela Koudelková – od 5 lat zajmuje się grą na flecie prostym. Jest absolwentką Gimnazjum  w  Boskowicach i Konserwatorium w Brnie. Obecnie  studiuje  grę  na  flecie  prostym w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Erika Bosgraafa, wcześniej pod kierunkiem Petera Holtslaga. Regularnie bierze udział w letnich kursach mistrzowskich, gdzie doskonali swoje umiejętności w grze na flecie prostym, klawesynie oraz w grze w zespołach kameralnych pod okiem czołowych czeskich, jak i zagranicznych pedagogów (Peter Holtslag, Bolette Roed, Eva Harmuthová, Jan Kvapil, Ashley Solomon, Roberto Bando, Aureliusz Goliński, William Dongois, Monika Knoblochová, Joanna Boślak-Górnik i Erik Dippenaar). W ramach Akademii Händlowskiej odbywajacej się w 2015 roku poszerzała swoje umiejętności muzyczne pod kierunkiem Roberta Hollingwortha, Allison McGillivray oraz Rachel Podger. Uczestniczyła również w lekcjach indywidualnych prowadzonych przez holenderskiego pedagoga Thijse van Baarsela w Akademii muzyki dawnej w Brnie. Dzięki stypendium kształciła się także przez krótki czas w Hogeschool voor  de  Kunsten  Utrecht  w  Niderlandach  w  klasie  Heika ter  Sheggetta. Michaela Koudelková zaprezentowała swoje umiejętności na festiwalach muzycznych w kraju i zagranicą (Festiwal muzyczny Znojmo, Hudební slavnosti, Janáčkův máj, Musica Holešov, Hudební lahůdky, Młoda Muzyka Dawna, Opera Nova w Bydgoszczy, Bach Tribute, Dni Bachowskie, Barok na Spiszu, Festiwal Cichej Muzyki w Toruniu). Współpracowała z zespołami takimi jak Wrocławska Orkiestra Barokowa, Musica Aeterna, Ensemble Opera Diversa, Morawska Orkiestra Kameralna, The Czech Ensemble Baroque, Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej w Krakowie, zespół La Tempesta. Jest współzałożycielką zespołu kameralnego Il Giorno Felice oraz Ensemble Musica Armonia. Ponadto odniosła sukcesy na wielu konkursach (1. miejsce w ogólnokrajowym etapie konkursu – Praga 2002, 2. miejsce i nagroda specjalna fundacji Czeskiego Funduszu Muzycznego – konkurs Prague Junior Note 2006). Oprócz tego jest trzykrotną laureatką konkursu interpretacji w ramach Letniej Szkoły Muzyki Barokowej w Kelči i w Holešove. W roku 2011 wzięła udział w międzynarodowym konkursie Pro Bohemia Ostrava, na którym zdobyła 1. nagrodę, tytuł Laureata i nagrodę Grand Prix. W roku 2012 zdobyła 1. nagrodę oraz nagrodę główną w kategorii gry na flecie prostym na Ogólnokrajowym Konkursie Konserwatoriów. W roku 2014 wygrała konkurs na występ solowy z orkiestrą Filharmonii Ostrawskiej. Michaela Koudelková zajmuje się przede wszystkim wykonawstwem muzyki dawnej i gra na kopiach instrumentów dawnych.
 
Justyna Rekść-Raubo urodziła się w 1971 roku w Warszawie. Jest laureatką II nagrody i wyróżnienia na II Warszawskim Konkursie Wiolonczelowym w 1989 roku. Ukończyła warszawską Akademię Muzyczną im. F. Chopina w klasie prof. Andrzeja  Zielińskiego. Stypendystka Fundacji im. S. Batorego (udział w warsztatach orkiestrowych i dyrygenckich Letniej Akademii w Annaghmakerrig w Irlandii w 1997 r.). Doskonaliła swe umiejętności biorąc udział w licznych kursach i zajęciach mistrzowskich u wybitnych artystów i pedagogów takich jak: Kazimierz Michalik, Władysław Kłosiewicz, Miloš Sadlo, Marie Leonhardt, Tobias Kühne, Jaap ter Linden oraz Marc Caudle. Aktualnie studiuje w klasie violi da gamba prof. Rainera Zipperlinga i as. Mateusza Kowalskiego w Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 1995 roku występuje w zespole „Musicae Antiquae Collegium Varsoviense” pod kierunkiem Władysława Kłosiewicza w Warszawskiej Operze Kameralnej, specjalizując się w wykonawstwie basso continuo. Z MACV brała udział w festiwalach poświęconych barokowej twórczości kameralnej i operowej (m.in. festiwal Claudio Monteverdiego, Georga Friedricha Haendla, muzyki staropolskiej). Współpracuje także z zespołami prowadzonymi m.in. przez Agatę Sapiechę, Liliannę Stawarz, Tomasza Adamusa, Aleksandra Tomczyka, Marka Toporowskiego oraz Dariusa Stabinskasa („Brevis Consort” z Wilna). Jej muzyczne zainteresowania sięgają także muzyki nowej. Od 1993 roku Justyna Rekść-Raubo jest członkiem zespołu NONSTROM zajmującego się wykonawstwem muzyki współczesnej, założonego przez Pawła Mykietyna. Brała udział w prawykonaniach wielu utworów napisanych specjalnie dla zespołu oraz występowała na międzynarodowych festiwalach, m.in. na „Warszawskiej Jesieni”, „XIX Biennale Muzyki Współczesnej” w Zagrzebiu, „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, „Hofkonzerte im Podewil” w Berlinie, „KONTRASTY” we Lwowie. Jest inicjatorem i współorganizatorem serii koncertów muzyki XX wieku „Nonstrom prezentuje” w Zamku Ujazdowskim. Począwszy od sezonu 97/98 zespół Nonstrom był „ensemble In residence” przy Centrum Sztuki Współczesnej. Jako członek zespołu była nominowana do nagrody „Paszport Polityki” oraz została laureatką IV Międzynarodowego Konkursu Młodej Kultury w Düsseldorfie. W wyniku zainteresowania zagadnieniem percepcji muzyki dawnej i współczesnej Justyna Rekść-Raubo zainicjowała byt „Kapeli Jazdowskiej” związanej z  Zamkiem Ujazdowskim w Warszawie. Z zespołem tym przygotowała program poświęcony Adamowi Jarzębskiemu (Królewskiemu Budowniczemu Ujazdowskiemu) brzmieniowo krzyżujący dawne instrumentarium ze współczesnym, a także prawykonywała utwory Zygmunta Koniecznego (na konsort viol da gamba). Dokonała nagrań archiwalnych dla PR i TV oraz płytowych. Z jej inicjatywy odbyło się wiele wydarzeń muzycznych. Do najważniejszych należy zaliczyć serię koncertów muzyki współczesnej „Nonstrom prezentuje”, a następnie „Galerię muzyki aukso”, „Lakmus”, „Lutosfery”, „Probówka” w Zamku Ujazdowskim, współorganizację obchodów stulecia Galerii „Zachęta”, cykl koncertów i wydarzeń interdyscyplinarnych „Zachęta dla młodych” oraz serii zamówień kompozytorskich oraz koncertów pod nazwą „Muzyczny Sejsmograf”. Wraz z Markiem Mosiem Justyna Rekść-Raubo jest inicjatorem i dyrektorem festiwalu „Letnia filharmonia aukso”, odbywającego się co roku na Suwalszczyźnie oraz w Pieninach. Założycielka i fundatorka „Fundacji f.o.r.t.e.” oraz (wraz z Krzysztofem Kilianem) „Fundacji muzyki aukso”.

Powrót do wszystkich koncertów

© 2024 Polskie Towarzystwo Bachowskie z siedzibą w Krakowie
Strony internetowe: impulsivo.pl