• Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie
  • Polskie Towarzystwo Bachowskie

Koncerty

30 stycznia
2022

Koncert CLXVII

Wykonawcy:
Krzysztof Musiał - organy
Chór Kameralny ANONYMUS
Marek Szwarnóg - dyrygent
dr.hab Małgorzata Janicka-Słysz prof. AMKP w Krakowie - słowo wprowadzające

Program:
Marcel Dupré  (1886–1971)
* Symphonie Passion op.23 
    I. Le Monde dans l’attente du Sauveur  (Świat w  
       oczekiwaniu na Zbawiciela)
   II. Nativité  (Narodzenie)
Alexandre Guilmant  (1837–1911)  
* Introduction et variations sur un ancien noël 
   polonais  (na temat  W żłobie leży)
                   *  *  * 
Kancjonał staniątecki
* NUŻ MY DZIŚ KRZEŚCIJANI
Kancjonał staniątecki
* KRÓLOWIE JADĄ PRZEZ POLE
Francisco Guerrero  (1528-1599)
* IBANT MAGI
Kancjonał staniątecki
* WITAJ JEZU PRZENASŁODSZY
Tomás Luis de Victoria  (1548-1613)
* MAGI VIDERUNT STELLAM
Wacław z Szamotuł  (1524-1560)
* PIEŚŃ O NARODZENIU PAŃSKIM
Jacobus Clemens non Papa  (1510-1555)
* MAGI VENIUNT AB ORIENTE
Kancjonał staniątecki
* DZIECIĄTKO SIĘ NARODZIŁO
                  *  *  *
Wojciech Kilar (1932–2013)
* Introitus
Feliks Nowowiejski (1887–1946)
* Boże Narodzenie w prastarym Kościele 
   Mariackim w Krakowie  op.31 nr 3

Biogramy wykonawców:
Krzysztof Musiał – organista, pedagog, animator życia muzycznego. Laureat kilku międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów organowych, m.in. III nagrody na X Międzynarodowym Konkursie im. Mikaela Tariverdieva w Kaliningradzie (2017), III nagrody na VI Międzynarodowym Konkursie im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu (2017). Zdobywał także wyróżnienia za wykonawstwo utworów Johanna Sebastiana Bacha. Jest absolwentem krakowskiej Akademii Muzycznej    w klasie organów prof. dra hab. Andrzeja Białki (dyplom z wyróżnieniem). W ramach programu Erasmus+ studiował również w Musikhochschule Lübeck w klasie prof. Arvida Gasta. Aktualnie w Akademii Muzycznej    w Krakowie przygotowuje pracę doktorską związaną z ostatnim cyklem Petra Ebena – „Labiryntem świata i rajem serca”. Występował jako solista i kameralista podczas międzynarodowych i ogólnopolskich festiwali, m.in. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim, Staromiejskich Koncertów Organowych w Poznaniu, Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Leżajsku, Tynieckich Recitali Organowych i Dniach Muzyki Organowej w Krakowie czy Wieczorach Tumskich we Wrocławiu. Koncertował również poza granicami kraju – we Francji, Holandii, Libanie, Niemczech, Rosji i na Litwie. Pracuje w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej II stopnia w Krakowie oraz Miejskim Ośrodku Kultury w Brzesku. Jest również członkiem Komisji Muzyki Kościelnej w Archidiecezji Krakowskiej.

Zespół Muzyki Dawnej ANONYMUS  powstał w 1993 roku jako kameralny zespół wokalny wykonujący muzykę średniowiecza, renesansu i baroku. Zespół tworzą miłośnicy muzyki dawnej, którzy chcą przypomnieć dawną świetność  liturgii katolickiej. Na stałą siedzibę obrali krakowski średniowieczny kościół Św. Krzyża przy placu św. Ducha, w którym znaleźli życzliwe przyjęcie i pomoc w działalności. W trakcie współczesnych oficjów regularnie wykonują tam kompozycje religijne z dawnych epok. Zespół uczestniczy też często w liturgii łacińskiej w rycie trydenckim, odprawianej obecnie w kościele barokowym p.w. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny przy ulicy Mikołaja Kopernika. W repertuarze zespołu obok kilkuset utworów muzyki kościelnej polskiego i europejskiego renesansu i baroku – mszy, motetów   i chorału, czyli materiału muzycznego do liturgii, znajdują się także utwory świeckie z tych epok - madrygały i chansons. ANONYMUS jest m.in. dwukrotnym zdobywcą I nagrody na Ogólnopolskim Festiwalu Pieśni Chóralnej "Kolędy i Pastorałki" w Myślenicach w roku 1999 i 2002. Zespół kilkukrotnie występował w ramach cyklu „Spotkań z Muzyką Dawnych Wieków" w Krakowie, koncertował w Starym Sączu w ramach imprez towarzyszących Starosądeckiemu Festiwalowi Muzyki Dawnej oraz na zamku w Janowcu w ramach Festiwalu Filmowego i Artystycznego w Kazimierzu nad Wisłą, na Zamku Królewskim w Niepołomicach oraz Salonie Poezji Anny Dymnej. Brał udział w cyklu Koncertów u Św. Marcina organizowanych przez Polskie Towarzystwo Bachowskie w Kościele Ewangelicko-Augsburskim w Krakowie, Koncertów Albertyńskich (w kościele Św. Krzyża i Św. Andrzeja), a także w Tynieckich Recitalach Organowych.W roku 2007 Zespół Muzyki Dawnej ANONYMUS wraz z Kwartetem Św. Stanisława i grupą solistów śpiewaków uczestniczył w projekcie muzycznym prowadzonym przez znakomitą krakowską klawesynistkę - prof. Bogumiłę Gizbert-Studnicką. Efektem tej współpracy było wykonanie arcydzieła kultury muzycznej - siedmioczęściowego „Completorium" Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego podczas XVI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w klasztorze oo. Bernardynów w Leżajsku.

Marek Szwarnóg zainteresował się wykonawstwem wokalnej muzyki dawnej jeszcze podczas nauki w szkole muzycznej II stopnia, początkowo w zespole Schola Cantorum Cracoviensis, następnie w zespole kameralnym Accademia degli Animosi oraz w zespole Anonymus, który prowadzi od 1999 roku, śpiewając jednocześnie partie barytonu.

Powrót do wszystkich koncertów

© 2024 Polskie Towarzystwo Bachowskie z siedzibą w Krakowie
Strony internetowe: impulsivo.pl